I maj åbnede fem nye metrostationer i København, men det er ikke ensbetydende med, at arbejdet med at udvide metronetværket er slut. Forberedelserne til en mulig ny linje M5 er nemlig i gang, og derfor er det blevet undersøgt, hvordan byggeriet og driften vil påvirke miljøet.
Nu er den miljøkonsekvensrapport (VVM) for projektet, som Trafikstyrelsen har myndighedsbehandlet i samarbejde med Københavns Kommune, sendt i høring. Fristen for at indsende høringssvar er sat til torsdag den 26. september 2024.
Det er Københavns Kommune, der har ansvar for miljøvurderingen på land, mens Trafikstyrelsen er myndighed for miljøvurderingen af de dele af projektet, som ligger i Københavns Havn.
I miljøkonsekvensrapporten undersøges både en sydlig løsning, der går fra København H over Amager til Lynetteholm og videre til Østerport, samt en mindre omfangsrig nordlig løsning, der går fra Østerport til Lynetteholm.
For begge løsninger er der set på de miljømæssige påvirkninger i både anlægs- og driftsfasen, og samtidig fremgår forskellige alternative løsninger af rapporten.
Du kan finde det fulde høringsmateriale og indsende høringssvar på Københavns Kommunes høringsportal.
Hvis projektet vedtages, ventes den nye metrolinje at stå helt færdig i 2045.