Ny oplysningskampagne skal sikre flere friske piloter

06-05-2024

Vedvarende træthed eller direkte udmattelse blandt piloter og kabineansatte er et fænomen i luftfarten, som i yderst konsekvens kan påvirke sikkerheden. Derfor lancerer Trafikstyrelsen, flyselskaber og fagforeninger nu en kampagne, der skal sætte fokus på at forebygge problemet.

De fleste har nok prøvet, hvordan det kan være sværere at passe sit arbejde, hvis man over en længere periode har sovet for lidt. Inden for luftfarten kan vedvarende træthed, såkaldt fatigue, være et problem, der påvirker piloters og de kabineansattes opmærksomhed i luften.

I 2021 og 2022 var der hvert år knap 1000 indberetninger om fatigue, men sidste år steg antallet af rapporter, og Trafikstyrelsen oplever generelt en stigende tendens i takt med, at der er kommet mere fokus på området.

Derfor sætter Trafikstyrelsen, flyselskaber og fagforeninger nu gang i kampagnen ”Flyv Frisk”. Den skal sætte fokus på, hvordan medarbejdere og arbejdsgivere i fællesskab forebygger fatigue. Det fortæller luftfartsinspektør Mads Eklund, der har ansvar for området i Trafikstyrelsen:

”Mange piloter og kabineansatte har lange og skiftende vagter, og ofte arbejder de på tværs af tidszoner. Hvis søvnmangel står på igennem længere tid, kan det føre til fatigue og i sidste ende betyde, at de ikke er i stand til at løse deres opgaver effektivt og sikkert, når de flyver, siger Mads Eklund og fortsætter:

”Det kan i værste fald svække et af de mange lag af sikkerhedstiltag, der tilsammen skaber den høje luftfartssikkerhed, vi har i Danmark. Derfor går vi nu sammen med branchen for at gøre det tydeligt, at alle bakker op om at forebygge fatigue, og at det er vigtigt at sige det højt, hvis man alligevel oplever fatigue, fordi det ruster os bedre til at handle på problemet,” siger han.

Du kan læse mere om kampagnen på trafikstyrelsen.dk/fatigue.

Vigtigt at sige fra

Hvis en ansat i luftfarten oplever vedvarende træthed eller udmattelse, skal det indberettes til arbejdsgiveren, som efterfølgende har ansvar for at informere Trafikstyrelsen.

Men luftfartsbranchen vurderer, at der stadig kan være et stort mørketal, selvom antallet af indberetninger er steget i de seneste år.

Derfor er det også vigtigt at vise piloter og kabineansatte, at de kan sige fra, uden at det bliver set negativt på eller har konsekvenser for jobbet. Det siger Linnea Handberg, der er stewardesse og tillidsrepræsentant for de kabineansatte i SAS:

”Det giver en ekstra tryghed, at der nu kommer fornyet fokus på fatigue. For det viser os, at både flyselskaber og myndigheder er med på, at medarbejdere ikke skal gå udmattede på arbejde. Selvfølgelig har den enkelte medarbejder selv et ansvar for at få hvile, men det er lige så vigtigt, at selskaberne laver en vagtplan, som gør hvile muligt,” siger Linnea Handberg.

Et fælles ansvar

Hos Air Greenland støtter man også initiativet med kampagnen. Det fortæller Michael Madsen, der er chefpilot i selskabet:

”Alle har jo en interesse i effektive og sikre flyvninger, og derfor er budskabet om fælles ansvar så vigtigt. Der er både brug for, at flyselskaberne skaber gode rammer for de ansatte, og samtidig er det vigtigt, at piloter og kabineansatte selv sørger for at få hvilet i deres ”restperioder” som reglerne foreskriver,” siger Michael Madsen.

Chefpiloten understreger samtidig, at fatigue ikke skal forveksles med den almindelige træthed, som alle kan føle efter en lang dag med arbejde eller fysisk aktivitet.

Som en del af den nye kampagne har Trafikstyrelsen samlet en række gode råd til, hvordan piloter og kabinemedarbejdere selv kan holde sig friske og forebygge søvnmangel.

Du kan læse mere om kampagnen på trafikstyrelsen.dk/fatigue.