For nogle dage siden brød jublen ud i Cargo Handling Billund Airport i Billund, som var det efter den sidste vanskelige eksamen på en videregående kandidatuddannelse. Det var det også, bare for bombehunde.
Efter en validering af Rigspolitiet, godkendte Trafikstyrelsen nemlig, at Billund Lufthavn nu er blandt de ganske få lufthavne i verden, der har så specialtrænede bombehunde, at de kan mestre den krævende REST-metode.
Metoden, kaldet Remote Explosive Scent Tracing, går ud på at bombehundene bliver præsenteret for en lille ampul med luft fra fx en hel lastbiltrailer eller container fyldt med luftfragt, hvorefter hundene med deres snuder kan afgøre, om der skulle gemme sig sprængstoffer i luftfragten.
Grundig sikkerhedsgodkendelse af hundesnuderne
Vicedirektør i Trafikstyrelsen, Christian Vesterager:
"Vi prioriterer sikkerheden ekstremt højt, når det handler om at forhindre sprængstoffer i at kunne blive smuglet ombord på et fly. Derfor har vi også været meget omhyggelige med at udvikle en sikker godkendelsesprocedure til REST-prøven, hvor udvalgte bombehunde og deres hundeførere bliver grundigt testet, før de bliver godkendt.”
Specialkonsulent Morten Ødum Nielsen fra Trafikstyrelsen fortæller, at de tre hunde til prøven i Billund Lufthavn skulle snuse sig frem til mikroskopiske sprængstof-partikler, der var gemt i over 100 forskellige luftampuller:
”Bombehundene levede op til forventninger og snusede sig systematisk frem til de rigtige ampuller med sprængstofpartikler. Hundene lod sig fx ikke distrahere af tomme ampuller og camouflerende dufte, men blev roligt siddende ved de ampuller, der indeholdt forskellige typer af sprængstofpartikler.”
Billund ser potentiale i screening af store mængder fragt
Trafikstyrelsen godkendte for to år siden bombehunde til at screene luftfragt i Billund Lufthavn på den traditionelle måde efter den såkaldte FREDD-metode - ’Free Running Explosive Detection Dogs’, hvor hundene snuser rundt mellem enkeltstående kasser og paller med luftfragt.
Med den nye godkendte REST-metode kan hundene imidlertid screene hele lastbiltrailere eller containere på én gang, før luftfragten kan lastes ombord på et fragtfly.
Direktør for Cargo Handling Billund Airport, Nicolai Krøyer:
”Vores cargo-afdeling servicerede sidste år omkring 200 luftfartsselskaber, der fik fløjet 78.000 tons luftfragt ud i verden. Den fragtmængde forventer vi stiger med 30 procent i 2030. Derfor har vi investeret et betydeligt beløb i den nye godkendte REST-metode, der giver mulighed for at vi kan tilbyde vores kunder fra hele Norden, Østersøen og Nordeuropa en billigere, hurtigere og mere skånsom screening af luftfragten.”