Indrapporter hændelse eller havari
Flyvesikkerhedsmæssige hændelser ved organisationer eller enheder samt for personer i Grønland og på Færøerne efter BL 8-10, skal ligeledes indberettes til Trafikstyrelsen som e5x-fil eller direkte i European Co-ordination Center for Accident and Incident Reporting Systems (ECCAIRS - E2).
Vigtig information vedrørende login på EU-portalen
I forbindelse med at Trafikstyrelsen er overgået til en ny digital platform for behandling af indberetninger af hændelser iht. EU-forordning 376/2014, kan alle respektive organisationer nu udpege en person med ansvar, til at håndtere alle deres obligatoriske og frivillige hændelses indberetninger i ECCAIRS (E2), for at tilsikre at organisationen altid opfylder de gældende krav. Denne person skal være ansvarlig over for den respektive organisations ansvarlige chef - Accountable Manager (AM) eller Chief Executive Officer (CEO).
Vi vil derfor gøre opmærksom på, at enhver henvendelse til Trafikstyrelsen vedrørende organisationers respektive administrator rettigheder skal indeholde organisationens ansvarlige chefs godkendelse inden Trafikstyrelsen kan oprettet den pågældende person i ECCAIRS (E2).
Efterfølgende vil den pågældende person (E2-gatekeeper), med et klart defineret ansvarsområde og forpligtigelser i organisationens SMS, være i stand til at oprette, styre og vedligeholde administrationen af de interne E2 brugere i organisationen.
Hvis der er spørgsmål til ovenstående, er I altid velkomne til at kontakte os på analyse@trafikstyrelsen.dk.
Regler for indberetning
Der er tre forskellige typer af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder, der kan indtræffe inden for luftfarten. De tre typer begivenheder er:
- Havari, hvor der sker personskade og/eller strukturel skade på luftfartøjet
- Alvorlig hændelse, hvor der har været en overhængende fare for, at en situation kunne udvikle sig til et havari
- Flyvesikkerhedsmæssig begivenhed, som er enhver flyvehændelse (hændelse), driftsforstyrrelse, fejl, mangel eller andet irregulært forhold af betydning for flyvesikkerheden, som ikke har medført et flyvehavari eller en alvorlig flyvehændelse
Obligatorisk indberetning
- Flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder skal indberettes til Trafikstyrelsen via EU-portalen.
- Havarier og alvorlige flyvehændelser behandles af den uafhængige institution Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, som løbende offentliggør resultaterne af deres undersøgelser i form af rapporter og redegørelser. Havarier og alvorlige hændelser kan indberettes til Havarikommissionen via kommissionens hjemmeside.
Trafikstyrelsen behandler alle uregelmæssige omstændigheder som har eller kan have bragt luftfarttøjets sikre operation i fare, og som ikke har resulteret i et havari eller en alvorlig hændelse.
Frivillig indberetning
Frivillige indberetning gælder alle, der har med luftfart at gøre. Man kan indberette begivenheder og nyde samme beskyttelse som den obligatoriske indberetter får. Den frivillige indberetning følger i praksis den samme skabelon som indberetning af flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder.
Om indrapportering
Forordning (EU) 376/2014 og BL 8-10 vægter hensynet til flyvesikkerheden højere end muligheden for, at sanktionere i forhold til enkeltpersoner, da de data, der indberettes, danner grundlag for analyser og indsatsområder, som er til gavn for den samlede flyvesikkerhed.
Forordning (EU) 376/2014 og BL 8-10 sikrer fortrolighed i relation til de informationer, der modtages via indrapporteringen.
Styrelsen analyserer løbende de indkommende rapporter med henblik på at styrke flyvesikkerheden. En forudsætning for dette er, at observerede forhold indberettes.
Du kan læse mere om indrapportering i Forordning (EU) 376/2014. (Se vejledningsmateriale herunder).
Indberetning af havarier og alvorlige flyvehændelser
Havarier og alvorlige flyvehændelser behandles af den uafhængige institution Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, som løbende offentliggør resultaterne af deres undersøgelser i form af rapporter og redegørelser. Havarier og alvorlige hændelser kan indberettes til Havarikommissionen.Indberetning af flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder
Flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder skal efter forordning (EU) 376/2014 og BL 8-10 indberettes til Trafikstyrelsen via EU-portalen (E2).
Forordning (EU) 376/2014, artikel 4(6) angiver, hvem der er omfattet af obligatorisk indberetning. BL 8-10 følger beskrivelsen af, hvem der er omfattet af den obligatoriske indberetningspligt af punkt 4.4.
Vigtig information vedrørende driftsforstyrrelse på EU-portalen
Sådan indberetter du
Hvis du har oplevet ansættelsesmæssige konsekvenser efter indberetning
Indberetningsorganet vil vurdere, om der er sket en overtrædelse af bestemmelserne om, at man ikke må afskediges eller på anden måde sanktioneres i sin ansættelse på grund af en indberetning.
En forudsætning for, at indberetningsorganet kan vurdere din sag, er, at din arbejdsgiver eller den organisation, din indberetning vedrører, er hjemmehørende i Danmark.
Sådan anmoder du om indberetningsorganets vurdering
Du anmoder indberetningsorganet om at vurdere din sag ved at sende en mail med dit fulde navn til mailadressen. I emnefeltet skriver du ”Att. indberetningsorganet”. Du skal oplyse, at du ønsker at indberette en formodet overtrædelse af forordning (EU) 376/2014 – sanktionering som følge af indberetning af en begivenhed. Du skal ikke beskrive indberetningen eller de ansættelsesmæssige konsekvenser i mailen.
Når organet har modtaget din mail, vil du blive kontaktet via e-Boks med en række spørgsmål, som skal oplyse din sag.
Hvis du ikke har en e-Boks, kan du sende din anmodning pr. brev til Trafikstyrelsen. I brevet skal du udover dit fulde navn oplyse din fulde adresse, så organet kan komme i kontakt med dig. Du finder adressen nedenfor.
Din beskrivelse af sagen vil blive sendt i høring hos den organisation, din indberetning vedrører. Når sagen er fuldt oplyst, vil indberetningsorganet vurdere, om der er grundlag for at bede politiet om at rejse tiltale for overtrædelse af forordning (EU) 376/2014.
Ønsker du yderligere information om indberetningsorganet, er du velkommen til at kontakte indberetningsorganet.
-
Trafikstyrelsen
Carsten Nieburhs Gade 43
1577 København V
CVR-nr.: 27186386
Tlf..: 72218800 info@trafikstyrelsen.dk
Blanketter og vejledningsmateriale
Skema til anmodning om oplysninger
Vejledning til indberetning af hændelser i E5X dataformat
Med forordning 376/2014 stilles der nye krav til hvilke formater, der kan anvendes.
Vejledning til udfyldelse af datafelter
Vejledning gælder både for indberetning af rapporter via E5X og via Europa-Kommissionen indberetningsportal. Vejledningen gælder således både for indberetning efter forordning 376/2014 og BL 8-10.
Forordning
2015/1018
Forordning om kvalificering af begivenheder inden for civil luftfart
Gældende fra
15/11/2015
Forordning
376/2014
Forordning om indberetning og analyse af samt opfølgning på begivenheder inden for civil luftfart
Gældende fra
03/04/2014
Se vejledning
BL 8-serien
BL 8-10, 4. udgave, 18. november 2016
Bestemmelser for Færøerne og Grønland om indberetning af visse flyvesikkerhedsmæssige hændelser, som ikke har medført et havari eller en alvorlig hændelse
Gældende fra
01/01/2017