VVM-liste

Resultat: 156

Afgørelsesdato

24/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00025

Udvidelse af Esbjerg Havn

Offentlig høring af miljøkonsekvensrapport for Udvidelse af Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søgte i november 2017 myndighederne om en udvidelse af havnen med en etape 5 – en udvidelse mod syd af den eksisterende havn og en etape 6 som en ø mellem Esbjerg og Fanø.

 

I sommeren 2019 besluttede Esbjerg Havn at revidere projektet, så havneudvidelsen alene omfatter Etape 5, der udgør ca. 575.000 m2 nyt havneareal og 350 meter kaj.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Som erhvervshavn med mulighed for at modtage skibe på over 1350 brt. er havneudvidelsen VVM-pligtig.

 

Derfor igangsætter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen hermed den offentlige høring af miljøvurderingen for det ansøgte projekt.

 

Dokumenterne er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 16. februar til den 13. april 2021.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 13. april 2021 med henvisning til følgende journalnr.: TS6040202-00025.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

08/10/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-014305

Råstofgrav ved Højbygaardsvej, Lolland Kommune

Banedanmark har anmeldt indvinding af råstoffer i forbindelse med opgradering af jernbanen mellem Nykøbing F og Femern til VVM-screening. Indvindingen er anmeldt som en ændring ift. Femernloven.

I forbindelse med etablering af dobbeltsporet jernbane fra Nykøbing F til Rødby/Femern, skal de eksisterende banedæmninger udvides og på nogle delstrækninger helt genopbygges. Dette kræver store mængder lerjord. For at minimere udgifterne, undgå kørsel med store mængder jord på landevejene og reducere presset på de eksisterende råstofgrave, er Banedanmark ved at indgå aftaler med en række lodsejere om at købe deres jord langs banen og etablere en række sidetag hvor der kan hentes lerjord. I sidetagene bortgraves lerjorden som så anvendes til opbygning af banedæmningen. Sidetagene er placeret hvor banen ligger i afgravning og der graves maksimalt ned til eksisterende banegrøft.

 

Nærværende ansøgning omfatter sidetagsområdet Højbygaardsvej, som består af et 1,45 ha stort areal lige nord for banen. Sidetagsområde Højbygaardsvej ligger ikke i et graveområde udlagt i Regionplan 2016 eller råstofplan 2020. Samtlige materialer fra sidetagsområdet skal benyttes til anlæg af banedæmninger i Banedanmarks anlægsprojekt Ringsted-Femern Banen. Der forventes at kunne indvindes ca. 50.000 m3 lerjord på arealet.

 

Det ansøgte område består af hovedsageligt af landbrugsareal, som Banedanmark eksproprierer i forbindelse med indvindingen. Anlægsarbejdet på Lolland forventes udført i årene 2022-2024. I disse år forventes råstofgraven at være aktiv i forhold til indvinding inden for perioden 1. april – 1. oktober. Når sidetagsområdet er tømt, lukkes det ned, og arealet reetableres i henhold til efterbehandlings-planen. Som en del af projektet søges Region Sjælland om tilladelse til (§52 i jordforureningsloven) genopfyldning af sidetagsområdet med ren, men geoteknisk dårlig jord fra Banedanmarks anlægsarbejde på banestrækningen omkring sidetagsområdet. Opnås tilladelse til opfyldning af sidetagsområdet, vil sidetagsområdet blive fyldt helt eller delvist op til eksisterende terræn. Der vil kun blive givet tilladelse fra Regions Sjællands side, hvis Banedanmark kan godtgøre, at opfyldningen kan ske uden risiko for grundvand, natur og miljøet i øvrigt. Er der jord nok til reetableringen, vil sidetagsarealet blive retableret til mark i omdrift. Gives der ikke tilladelse til opfyldning af råstofgraven eller er der ikke jord nok til at fylde arealet op til omgivende terræn, vil arealet reetableres som lavtliggende, lysåbent naturområde og evt. tilplantning med hjemmehørende buske og træer. Der laves en samlet efterbehandlingsplan for området, når det vides hvor meget jord der er til rådighed for opfyldning af området og om der kan opnås tilladelse til opfyldning.

 

Banedanmark er i dialog med Region Sjælland, der er myndighed i forhold til at opnå tilladelse til råstofgravning.

 

Nærmeste Natura 2000-område er nr. 177; Maribosøerne som omfatter habitatområde H156 og fuglebeskyttelsesområde F87, ligger ca. 1,5 km vest for sidetagsområdet. Området påvirkes ikke af indvindingen af råstoffer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Banedanmark er i direkte kontakt til parter, der vurderes at være individuelt berørt af projektet.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 16. september 2021 med henvisning til journalnummer 2021-014305.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

30/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00186

Ombygning af færgelejerne ved Hals og Egense

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

 

Færgerne på Hals-Egense færgeruten ønskes udskiftet med el-færger. For at imødegå løbende tilpasninger af de nye el-færger, ønskes færgelejerne etableret ved siden af eksisterende færgelejer. Således kan sejlruten fortsætte med normal drift i etableringsfasen. De to nye færgehavne etableres på vestsiden af de eksisterende færgelejer for ikke at komme til at påvirke det nærliggende Natura 2000-område. Færgelejerne etableres som spunsløsninger og opfyld på territoriet. Der anlægges støttepæle og fenderværker for at hjælpe med sikker navigation. I forbindelse med etablering af havnebassinerne skal der gennemføres mindre uddybninger. Det resulterende havbundsmateriale ønskes nyttiggjort som opfyldsmateriale i forbindelse med etablering af opmarcharealer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne. Færgehavne er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2 pkt. 10e.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Da projektområdet er beliggende umiddelbart vest for det internationalt beskyttede Natura 2000-område nr. 14 ”Aalborg Bugt, Randers Fjord og Mariager Fjord”, har anmelder udarbejdet en Natura 2000-væsentlighedsvurdering i overensstemmelse med kravene i Bekendtgørelse nr. 1595 og Bekendtgørelse nr. 654 af 19/05/2020 om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der vil være væsentlige miljømæssige konsekvenser ved ombygningen af færgelejerne.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00186.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

03/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-032249

Fortøjningspæle i Trangraven/Papirøen

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 19. oktober 2021 fra Udviklingsselskabet Christiansholms Ø P/S om tilladelse til etablering af 16 fortøjningspæle.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 ”Vestamager og havet syd for” beliggende ca. 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: sandbanke (1110), Lagune (1150), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyder, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.

Trafikstyrelsen vurderer ud fra det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.  

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journal nummer 2021-032249.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00182

Placering af to netbure til regnbueørred ved Snaptun Havn

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Ansøgningen omhandler placering af 2 netbure ved ydermolen i Snaptun Havn, til midlertidig opbevaring af regnbueørreder fra virksomhedens landbaserede dambrug inden slagtning på fabrikken i Snaptun. Ansøgningen drejer sig alene om opbevaring og opbygning af et bufferlager, og der forekommer ingen fodring af fiskene

 

Trafikstyrelsen er jf. havnelovens § 2 (LBK nr. 457 af 23/05/2012, bekendtgørelse af lov om havne) myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i erhvervshavne. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 af 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om etablering af opbevaringsnettene kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 56 Horsens Fjord, havet øst for og Endelave. Området er primært karakteriseret ved et meget stort hav- og fjordområde med forekomster af hav- og kystnaturtyper og tilknyttede arter og fugle. Af marine naturtyper er der især meget store arealer med bugter og vige, stenrev og sandbanker samt mudder- og sandflader blottet ved ebbe. Skarv, splitterne og havterne er de mest talrige ynglefugle, mens hjejle, edderfugl, hvinand og lille kobbersneppe er de mest udbredte trækfugle. Havområdet rummer bestande af marsvin, spættet sæl og gråsæl.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. april 2021 til med henvisning til journalnummer TS6040203-00182.

 Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

28/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-008290

Uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment i Aalborg Østhavn

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 6. august 2021 fra Aalborg Havn om tilladelse til uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 6. august 2021 fra Aalborg Havn om tilladelse til uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment.

Kystdirektoratet har den 3. maj 2006 givet principiel tilladelse til udvidelse af Aalborg Østhavn.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-områder er område nr. 14 Aalborg Bugt, Randers Fjord og Mariager Fjord samt nr. 15 Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup Ådal, som ligger henholdsvis ca. 18 km i østlig retning langs fjorden og ca. 17 km i vestlig retning langs fjorden fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 14 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder:

almindelig ryle, edderfugl, dværgterne, splitterne, sangsvane, pibesvane, knopsvane, gravand og lysbuget knortegås, flodmunding, strandeng, kalkoverdrev, surt overdrev, tørt kalksandsoverdrev og rigkær samt arterne mygblomst og stavsild. Natura 2000-område nr. 15 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: store, sammenhængende strandengsarealer, kyst- og havnaturtyper samt de tilknyttede yngle- og trækfugle. Derudover er området specielt udpeget for

de store sammenhængende stilkegekrat og sure overdrev, der især forekommer i Sønderup Ådal og

den sjældne naturtype indlandssalteng i Halkær Ådal. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. september 2021 med henvisning til journal nummer 2021-008290.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Sammenfattende redegørelse for etablering af Lynetteholm

Hermed offentliggøres Trafikstyrelsens sammenfattende redegørelse for etablering af Lynetteholm.

Trafikstyrelsen har i samarbejde med bygherre og Miljøstyrelsen udarbejdet en sammenfattende redegørelse, som forholder sig til de indkomne høringssvar.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Femern - mellemdeponering af større sten på havbunden

Trafikstyrelsen har 2. november 2021 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer mellemdeponering af større sten på havbunden.

Projektændringen indebærer anvendelse af et mindre afgrænset område på havbunden til midlertidig deponering af større sten fremfor deponering på land. Område vil være indenfor projektområdet og vil anvendes fra december 2021 til udgangen af 2023.

 

Trafikstyrelsen vurderer at projektændringen miljømæssigt ligger indenfor rammerne af de allerede foretagne vurderinger i miljøvurderingerne af den faste Femernforbindelse, og at ændringerne af anlægsprojektet kan gennemføres uden yderligere miljømæssige undersøgelser.

 

Forinden vi meddeler Femern Bælt dette skal vi bede om jeres eventuelle kommentarer.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

01/10/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-012575

Permanent udvidelse af dæmning v. Svaneknoppen

Trafikstyrelsen har den 20. august 2021 modtaget ansøgning fra Novafos om sikring af Kajanlæg efter anlægsarbejde i Svaneknoppen.

Dele af den eksisterende, midlertidige dæmning gøres permanent som led i omlægningen af Lynetteledningen. Dele af denne omlægning som indebar et mindre opfyld af dæmningen ved Svaneknoppen ønskes nu gjort permanent

Trafikstyrelsen meddelte d. 1. dec. 2020 tilladelse til anlæg af midlertidig dæmning i forbindelse med omlægning af Lynetteledningen. Svanemølle Havn krævede, at der kunne opretholdes trafik ud mod havnen, hvorfor der ikke kan foretages afspærring af vejen. Dette bevirkede, at det blev nødvendigt at etablere en interimsvej ud i havnebassinet for at kunne etablere byggegrube og nødvendigt arbejdsareal for anlægsarbejdet. Interimsvejen er i dag anlagt på en dæmning ud i havnebassinet. Dele af dæmningen ønskes nu gjort permanent for at sikre kajen mod nedskridning.

Arbejdet planlægges gennemført i perioden 1/10 til 31/12 2021.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om borearbejdet kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 8,5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. september 2021 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer 2021-012575.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.