VVM-liste

Resultat: 189

Afgørelsesdato

02/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040102-00024

Høring af supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm

By & Havn har udarbejdet en supplerende miljøkonsekvensrapport, som er sendt i høring med frist den 2. maj 2021.

Trafikstyrelsen har i samråd med Miljøstyrelsen vurderet, at der er specifikke emner i de foreliggende miljøkonsekvensrapporter, der kræver yderligere undersøgelser for at være tilstrækkelig belyst.

 

Dette drejer sig om:

  • Vandkvalitet, herunder Lynetteholm projektets påvirkning af tilstand og målsætninger for vandområderne Øresund Nord og Køge Bugt, samt påvirkningen af målsætninger iht. Danmarks havstrategi.

     

  • Uddybning af sejlrende i Svælget syd for Middelgrunden og en mindre uddybning af sejlrende i Kronløbet.

     

  • Samlede og indbyrdes kumulative påvirkninger af Lynetteholm projektet – etablering af Lynetteholm, uddybning af sejlrender og klapning af optaget havbundsmateriale.

 

Trafikstyrelsen har derfor anmodet om, at By & Havn udarbejder en supplerende miljøkonsekvensrapport, der dækker disse udeståender. Den supplerende miljøkonsekvensrapport sendes hermed i høring.

 

Rapporten vil sammen med miljøkonsekvensrapporten, temarapporten, den sammenfattende redegørelse og implementeringsredegørelsen blive en del af Folketingets beslutningsgrundlag ved behandling af forslag til lov om anlæg af Lynetteholm.

 

Den supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm sendes hermed i offentlig høring i perioden 31. marts 2021 til 2. maj 2021.

 

Eventuelle bemærkninger til rapporten bedes indsendt senest den 2. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS6020102-00024.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af det samlede høringssvar, som det foreligger, inklusiv personhenførbare oplysninger som navn, adresse, e-mail mv.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Lov

LOV nr 1157 af 11/06/2021

Lov om anlæg af Lynetteholm

Gældende fra

11/06/2021

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00059

Horsens perronforlængelse

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

 

I forbindelse med DSBs kommende materielanskaffelse Fremtidens Tog skal perronerne på Horsens Station forlænges, så stationen kan opfylde krav i forhold til de fremtidige togtyper.

Projektet omfatter forlængelse af alle 3 perroner på stationen, så de længere tog kan holde her. Alle perroner forlænges til 320 m. Spor 1 forlænges med 135 m mens, spor 2 og 3 forlænges med hhv. 45 m og 78 m.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 236 Bygholm Ådal beliggende over 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 236 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af naturtyperne kalkoverdrev, sure overdrev og rigkær. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00059.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

19/11/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-015714

Uddybning af Thorsminde Havn

Trafikstyrelsen har 23. august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

Trafikstyrelsen har 23 august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

 

I forbindelse med havmølleparken THOR, som etableres 20 km. vest for Thorsminde, ønsker havnen at komme i betragtning som servicehavn hertil. I forbindelse med fremlæggelse af tilbudsmateriale, skal havnen kunne redegøre for det mulige serviceniveau, i løbet af 2022. Mulighed for uddybning af dele af Thorsminde havn, vil udgøre et stort potentiale for havnens muligheder for at komme i betragtning. Selve uddybningen vil tidligst udføres 3 eller 4 kvartal 2022, og senest i første halvdel af 2024. Der forventes et behov for 4 meters vanddybde i område 2-6 (se vedhæftet oversigtskort), hvor der pt. kun foreligger tilladelse til oprensning til 3 meter. En uddybning til 4 meters vanddybde estimeres til at udgøre ca. 30.000 m3.

Af vedhæftede pejleplan fra 2020, fremgår der seneste målte dybder. Pejleplanen repræsentere dog vanddybden inden oprensning. Den typiske dybde i de aktuelle områder, er ca. 3 meter. Når/hvis det besluttes at Thorsminde Havn skal agerer servicehavn for THOR, vil uddybningen delvist foretages med pumpe, delvist med grab - afhængig af materialets beskaffenhed.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Natura 2000 område nr. 65 Nissum Fjord, Habitatområde H58, Fuglebeskyttelsesområde F38 er beliggende 500 meter fra projektområdet. Udpegningsgrundlaget har ophæng i de betingelser der forefindes inde i Nissum Fjord. De angivede naturtyper og arter, der har levested og betydning for området påvirkes ikke af uddybningen.

 

Vandområde 133, Vesterhavet Nord - Hovedvandopland 1.4 Nissum Fjord er beliggende 200 meter fra projektområdet. Uddybningsmaterialet vurderes at være rent og begrænset til 30.000 m3 vurderes vandområdets målsætning ikke at blive påvirket af uddybningsprojektet

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 4. oktober 2021 med henvisning til journal nummer 2021-015714.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Udvidelse af Sletten Havn

Fonden Sletten Havn har ansøgt om tilladelse til en forlængelse af Sydmolen, således at besejlingen af havnen kan blive mere sikker – specielt ved kraftige vinde fra østlige retninger.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) meddelte med skrivelse af 11. februar 2019, at der skal udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering i form af en miljøkonsekvensrapport, såfremt Fonden ønsker at gennemføre projektet.

 

Miljøkonsekvensrapporten foreligger nu med bilagsrapport og sendes hermed i offentlig høring.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Miljøkonsekvensrapporten er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 22. september 2021 til den 1. februar 2022.

Eventuelle bemærkninger skal indsendes senest den 1. februar 2022 med henvisning til journal nr.: 2021-000273.

Efter høringen vil Trafikstyrelsen vurdere de indkomne bemærkninger og træffe afgørelse i sagen.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

10/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00032

Femern Bælt - supplerende miljøkonsekvensrapport vedr. støj

Femern A/S har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport der belyser den forventede støj i forbindelse med tunnelgravning og landopfyldning for den faste forbindelse over Femern Bælt.

Femern A/S har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport der belyser den forventede støj i forbindelse med tunnelgravning og landopfyldning for den faste forbindelse over Femern Bælt. Miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet for at sikre fuld overensstemmelse mellem den detaljerede planlægning af arbejdet og det projekt, som er miljøvurderet. I miljøkonsekvensrapporten vurderes støjpåvirkningen mere detaljeret end i den oprindelige miljøkonsekvensrapport.

Trafikstyrelsen skal vurdere de miljømæssige konsekvenser af projektet, og vurdere om projektet kan tillades, og stille eventuelle supplerende vilkår for arbejdet.

Den miljøkonsekvensvurdering der nu er i høring vil supplere projektets VVM-grundlag. I den nye miljøkonsekvensrapport behandles projektændring vedrørende øget støj i anlægsfasen i forbindelse med udførelse af gravearbejdet på tunnelrenden og opfyldning af materialer på det nye forland ud for kysten øst og vest for Rødbyhavn. Det konkrete arbejde indebærer etableringen af stensætninger vest for Rødbyhavn og opfyldning af de nye landområder vest og øst for Rødbyhavn.

Baggrunden for udsendelse af en supplerende miljøkonsekvensrapport er, at den detaljerede planlægning af det konkrete anlægsarbejde viser, at etableringen af diger vest for Rødbyhavn og opfyldning af de nye landområder øst og vest for Rødbyhavn kan medføre en støjpåvirkning af omgivelserne, der i perioder overstiger de niveauer, der tidligere er beskrevet i projektets VVM-grundlag.

Det drejer sig om den anlægsstøj, der finder sted uden for normal arbejdstid, hvilket i denne sammenhæng er defineret som hverdage fra klokken 18.00 til 7.00 samt hele døgnet i weekender og på helligdage. Den øgede anlægsstøj kan forekomme ved sommerhusområderne Hyldtofte Østersøbad og Lalandia, i dele af Rødbyhavn og ved enkeltliggende boliger i det åbne land.

De gennemførte støjberegninger i denne supplerende miljøkonsekvensrapport har tre hovedformål:

  • At belyse de forventede støjmæssige konsekvenser med henblik på miljøvurdering heraf
  • At udgøre grundlaget for at fastlægge støjgrænser ved bekendtgørelse, som udstedes af transportministeren i overensstemmelse med projektets anlægslov
  • At indgå i grundlaget for fastlæggelsen af en kompensationsordning til de beboere og ejere af sommerhuse, som påvirkes af støjniveauer uden for normal arbejdstid på over 55 dB.

 

Anlægs- og driftsloven indeholder i §§ 14 og 15 hjemmel for transportministeren til at fastsætte nærmere regler om forurening og gener fra anlægsprojektet. På denne baggrund er der udarbejdet forslag til to bekendtgørelser om 1) den maksimale støj fra det omhandlede bygge- og anlægsarbejde og 2) kompensation herfor, jf. nærmere nedenfor. Disse bekendtgørelser sendes i høring samtidig med høring af miljøkonsekvensrapporten og kan ses på www.hoeringsportalen.dk.

Transportministeren forventes således med afsæt i denne miljøkonsekvensrapport at fastsætte regler med hjemmel i anlægslovens §§ 14 og 15 om den maksimale støj fra det omhandlede bygge- og anlægsarbejde samt kompensation mv. herfor.

Trafikstyrelsen er myndighed for ændringer i Femern Bælt projektet i forhold til den oprindelige anlægslov. Derfor træffer styrelsen afgørelse om de forventede øgede støjbelastninger kan tillades under henvisning til den forventede kompensation.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig eventuelle bemærkninger til den udarbejdede miljøkonsekvensrapport.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den fredag den 7. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50801-00032.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Ringsted-Femern - ændringer for anlæg af jernbanebro ved Guldborgsund (Kong Frederik IVs bro)

Banedanmark har anmeldt en ændring af broprojektet over Gudsborgsund i forbindelse med opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Femern til VVM-screening. Ændringen af broprojektet er anmeldt som en ændring ift. Femernloven.

Banedanmark har identificeret behov for justeringer i forbindelse med anlæg af en ny jernbanebro ved siden af den eksisterende Kong Frederik IV’s Bro over Guldborgsund.

 

I forhold til det, i Femernloven, godkendte projekt har det vist sig hensigtsmæssigt foretage følgende projektændringer:

- at anvende flydekran(er) til etableringen af broen

- at uddybe et område for anlægsfartøjer, herunder flydekran ned til kote -4,5 m

- at inddragelse af område nord og syd for eksisterende bro for etablering af ankre for flydekran(er)

- at udgrave en rende langs eksisterende bro, hvor de nye bropiller skal etableres ned til maks. kote -6,5 m

 

De ovenstående udgravningsarbejder er planlagt udført uden etablering af spunsvægge

Endvidere planlægges at

- at etablere oplagringsplads (midlertidig) for de eksisterende kystbeskyttelsessten fra dæmninger, der skal udvides

- at benytte et eksisterende arbejdsområde inkl. adgangsveje på land /ved Engmosen

 

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen ved og omkring Kong Frederik IX’s bro vil resultere i potentielle påvirkninger indenfor vandområdet Guldborgsund og Engmosen og hermed indenfor Natura 2000 område nr. 173, Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø Nor og Hyllekrog – Rødsand.

 

Banedanmark har derfor udarbejdet et tillæg til Natura 2000 konsekvensvurderingen. Samlet vurderes påvirkningerne fra projektet/projektændringerne i tilknytning til anlægget af en ny jernbanebro over Guldborgsund parallelt med den eksisterende Kong Frederik IV’s Bro som værende ikke væsentlige, ligesom der ikke vurderes risiko for skade på Natura 2000 område nr. 173’s integritet og bevaringsmålsætning.

 

Projektet får behov for klapning af ca. 200.000 m3 sediment, som forventes klappet på enten Kogrunden eller Gedser klapplads. Kogrunden benyttes allerede ifm bygning af den nye Storstrømsbro, mens benyttelsen af Gedser klapplads vil kræve yderligere miljøundersøgelser.

Forholdene omkring klapning undersøges sideløbende med denne screening.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. januar 2022 med henvisning til journalnummer 2021-033100.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00188

Uddybning i Næstved Havn

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 169 Havet og kysten mellem Karrebæk Fjord og

Knudshoved Odde beliggende ca. 3,2 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 169 er udpeget for at beskytte en lang række marine og kystnære habitatnaturtyper, hvoraf flere af naturtyperne forekommer med en stor andel af den nationale forekomst i den kontinentale biografiske region eller den marin-baltiske region bl.a. forklit, tørt kalksandsoverdrev og kystlaguner. Området er også udpeget for at beskytte en lang række yngle- og trækfugle. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00188.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Afgørelsesdato

28/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-028103

Projektændring til Lynetteholm - etablering af en intern dæmning med stenbeskyttelse

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 1. dec. 2021 fra By & Havn om tilladelse til etablering af en intern dæmning med stenbeskyttelse, som erstatter en intern væg, der er udformet som en spunsvæg.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 1. dec. 2021 fra By & Havn om tilladelse til etablering af en intern dæmning med stenbeskyttelse, som erstatter

en intern væg, der er udformet som en spunsvæg.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for ændringer eller udvidelser af Lynetteholm, jf. § 4 i lov om anlæg af Lynetteholm.

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) beliggende ca. 4,7 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 19. januar 2021 med henvisning til journalnummer 2021-028103.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr 1157 af 11/06/2021

Lov om anlæg af Lynetteholm

Gældende fra

11/06/2021

Afgørelsesdato

25/03/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000164

DSB værksted Aarhus

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over de forventede påvirkninger af miljøet af etablering af DSB værksted i Aarhus, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafikstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendtgørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 1520 af 27/12/2014 om offentlige veje m.v. som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven finder anvendelse for Trafikstyrelsens del af projektet.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafikstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven. Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/service/annoncering/ . Trafikstyrelsen har udarbejdet et udkast til tilladelse, der vedlægges.

 

Materialet fremlægges i offentlig høring i perioden 17. december 2021 til 18. februar 2022. Eventuelle bemærkninger til miljøvurderingen af baneanlæggene i projektet skal fremsendes senest 18. februar 2022.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021