VVM-liste

Resultat: 101

Afgørelsesdato

02/05/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-008313

Havneudvidelse i Fredericia Havn

Fredericia Havn ønsker at udvide havnen med to nye projekter: forlængelse af kaj 19 samt ny kaj 23 RO/RO-pier.

Fredericia Havn ønsker at udvide havnen med to nye projekter: forlængelse af kaj 19 samt ny kaj 23 RO/RO-pier.

 

Projektet er VVM-pligtigt jf. hhv. § 15 i lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27/10/2021 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt § 8b i bekendtgørelse nr. 517 af 24/03/2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Myndighedskompetencen for miljøkonsekvensvurderingen er fordelt mellem Fredericia Kommune (anlæg på land) og Trafikstyrelsen (anlæg på søterritoriet).

 

Vedhæftede materiale beskriver forventningerne til indholdet af miljøkonsekvensrapporten for havneudvidelsen.

 

Myndighederne beder hermed om evt. kommentarer til afgrænsningsnotatet. Kommentarer bedes indsendt senest den 12. april 2022.

Emner der vedrører anlæg på land bedes indsendt til kommunen@fredericia.dk, med henvisning til ”Fredericia havneudvidelse” og emner der vedrører søterritoriet bedes indsendt til vvm@tbst.dk med henvisning til ”Fredericia havneudvidelse”.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde hos de respektive myndigheder.”

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

19/04/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-006533

Renovering af Langeliniekaj

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. juni 2021 fra By & Havn om tilladelse til renovering af Langeliniekaj.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. juni 2021 fra By & Havn om tilladelse til renovering af Langeliniekaj.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Projektområdet er beliggende ca. 6,4 km nordvest og ca. 7 km sydøst fra hhv. Natura 2000-område 141 Brobæk Mose og Gentofte Sø og Natura 2000-område 142 Saltholm og omliggende hav. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. august med henvisning til journalnummer 2021-006533.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

08/04/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2022-051230

Ramning af 4 pæle i Christianshavns Kanal

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 9. februar 2022 fra Kasernens Baadelaug om tilladelse til ramning af 4 pæle i Christianshavn Kanal.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 9. februar 2022 fra Kasernens Baadelaug om tilladelse til ramning af 4 pæle i Christianshavn Kanal.

Efter dialog med bygherre er det oplyst, at ramning udelukkende vil foretages inden for alm. arbejdstid.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste marine Natura 2000-område er område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) beliggende hhv. ca. 7 km og ca. 4,5 km fra projektområdet.

 

Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 14. marts 2022 med henvisning til journalnummer 2022-051230.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

18/03/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2022-048860

Sandcapping i Skudehavnen - Københavns Nordhavn

By og Havn har den 10. januar 2022 ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til at gennemføre en såkaldt ”sandcapping” af Skudehavnen i Københavns Nordhavn.

Ved sandcapping lægges et lag af ler og sand ovenpå havnebunden, således at sedimentet forsegles og ikke fremover kan hvirvles op i vandfasen.

 

Sandcapping af Skudehavnen er en del af By og Havns vision om byudvikling af København Nordhavn. Skudehavnen forventes i fremtiden at være en central del af Nordhavn og sammen med området ved Levantkaj skal, der etableres et sammenhængende rekreativt areal - ”Parkbåndet”, der tilsammen vil give området en ”grøn profil” og skabe rammerne for et attraktivt uderum.

 

Da sedimentet i Skudehavn indeholder miljøskadelige stoffer vil, der blive anvendt en skånsom metode til udlægning af ler og sand således, at de forurenende stoffer i sedimentet ikke vil kunne spredes til det omkringliggende område, ved berøring/omrøring af havbunden. Der vil dog opstå en begrænset sedimentspredning ved anlægsarbejdet, da der skal udlægges sand og ler. Skudehavn vil dog under anlægsfasen kunne aflukkes således, at sedimentspredning minimeres og evt. forurenende stoffer bliver indenfor området.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt. Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er nr. 142 ”Saltholm og omliggende hav” som primært er karakteriseret ved de store, sammenhængende arealer af strandenge og lavvandede havområder samt de dertil knyttede bestande af yngle- og trækfugle samt sæler. Området er udpeget på baggrund af de marine habitattyper; Sandbanke, lagune og rev, samt de terrestriske naturtyper; enårig strandengsvegetation, strandeng og kalkoverdrev. Der er desuden tre arter af marine pattedyr, gråsæl, spættet sæl og marsvin, samt 18 arter af træk- og ynglefugle.

Natura 2000-området påvirkes ikke af projektet.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. februar 2022 med henvisning til journalnummer 2022-048860.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Afgørelsesdato

23/02/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-032249

Fortøjningspæle i Trangraven/Papirøen

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 19. oktober 2021 fra Udviklingsselskabet Christiansholms Ø P/S om tilladelse til etablering af 16 fortøjningspæle.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 ”Vestamager og havet syd for” beliggende ca. 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: sandbanke (1110), Lagune (1150), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyder, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.

Trafikstyrelsen vurderer ud fra det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.  

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journal nummer 2021-032249.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

22/02/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-033704

Etablering af en spunset træbrygge på Sundmolen Øst - Nordlig Brygge, Københavns Kommune

Trafikstyrelsen har den 29. november 2021 modtaget en ansøgning fra By og Havn I/S om tilladelse til etablering af en spunset træbrygge på Sundmolen Øst-Nordlig Brygge, Københavns Kommune.

Trafikstyrelsen har den 29. november 2021. modtaget en ansøgning fra By og Havn I/S , om tilladelse til etablering af en spunset træbrygge på Sundmolen Øst-Nordlig Brygge, Københavns Kommune. Ansøgningen er håndteret og indsendt af WSP Danmark A/S.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 141 ”Brobæk Mose og Gentofte Sø” beliggende ca. 7 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 141 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: kransnålalge-sø (3140), hængesæk (7140), rigkær (7230), skovbevokset tørvemose (91D0) og levesteder for sumpvindelsnegl. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.  

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket. (evt. henvisning til væsentlighedsvurdering i ansøgningsmaterialet).

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 24. januar 2022 til VVM@tbst.dk og cc: nmic@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2021-033704.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside. De indkomne høringssvar oversendes endvidere til bygherre.

 

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

26/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-029036

Etablering af et ”Operation and Maintenance” område til vindmøller i Sydhalen ved Thyborøn Havn

Trafikstyrelsen har den 29.10.2021 modtaget ansøgning fra Thyborøn Havn om etablering af et bolværk udført med spuns, to flydebroer samt en uddybning i samme område.

I 2015 gav Trafikstyrelsen en principiel tilladelse til en række fremtidige ændringer i og ved Thyborøn Havn udført som etapeplan. I forbindelse med etableringen af havvindmøller i Nordsøen skal både, der servicerer havvindmøllerne have adgang til et egnet sted at ligge til. Et fornyligt opfyldt område ved Sydhalen vurderes at være egnet.

 

Bolværk og adgangsrampe etableres som et bolværk med stålspuns.

De to flydebroer vil være ca. 50 m lange.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 28 ”Nissum Bredning med Harboør - og Agger Tange ”beliggende” ca. 100 m fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 28 er udpeget for at beskytte en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: De mange ynglefugle og trækfugle, idet området er et kerneområde for en lang række fugle. De marine naturtyper, herunder sandbanke, bugt og lagune. Naturtyperne strandeng, rigkær og kildevæld samt klitnaturtyper som f.eks. grå/grøn klit og klithede. Arterne odder, blank seglmos, spættet sæl og gråsæl. For fuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af trækfuglene lysbuget knortegås, hjejle, pibesvane, pibeand, spidsand og krikand samt hjejle. I perioder rummer området en stor del af verdensbestanden af lysbuget knortegås. Pibeand, spidsand og krikand raster, i perioder i stort antal, i lagunesøerne på Agger Tange og på de omkringliggende strandenge. Hjejle findes som trækfugl periodisk i meget stort antal på strandengene på Agger Tange og ved bl.a. Agerø, Ager Vejle og Lindholm. For ynglefuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af de kolonirugende fugle klyde, splitterne, dværgterne, havterne, og fjordterne på strandenge og øer i området. Ynglefuglene almindelig ryle og brushane forekommer ikke længere i stort antal i området, men findes her dog stadig med få ynglepar som et ud af få tilbageværende steder i Danmark.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journalnummer 2021-029036.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

17/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-020159

Udvidelse af høfde ved Aarø Havn

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 17. september 2021 fra Aarø Havn om tilladelse til udvidelse af høfde ved Aarø Havn.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Indledningsvis har Trafikstyrelsen spurgt ind til valget af en moleforlængelse ind i et Natura 2000-område frem for oprensning og bypassing af sejlrenden. Hertil oplyste bygherre, at når man oprenser og bypasser havbundsmateriale, så påvirker man det marine miljø på flere forskellige måder. Dels arealforstyrrelsen ved opgravning/dumpning og dels ved spredning af opløst havbundsmateriale når det dumpes. Oprensningen vil i dette tilfælde ske med regelmæssige mellemrum, f.eks. 1-2 gange om året. Bygherre oplyser, at forlængelsen af bølgebryderen vil medføre en periodisk forstyrrelse i form af støj og mindre sedimentspredning fra entreprenørfartøjerne, f.eks. når støtteben på arbejdspramme placeres. Desuden vil der være en mindre men permanent arealbeslaglæggelse. Det vil sige, at sandbunden vil skifte karakter således, at den i fremtiden vil være stenmole. Bygherre oplyser hertil, at hvis man kigger på artsdiversiteten i de to typer af habitater, så er der flere arter på stenmolen end på sandoverfladen.

Samlet set, så vurderer bygherre, at den kortvarige påvirkning fra etableringen af bølgebryderen er af væsentlig mindre karakter end den løbende påvirkning fra oprensning og bypass af havbundsmaterialet.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Projektet er beliggende i Natura 2000-område nr. 112 Lillebælt. Natura 2000-område nr. 112 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af lavvandede bugter, sandbanker, rev, mudder- og sandflader samt for at være raste- og fourageringsområde for bjergand, ederfugl, hvinand, toppet skallesluger, klyde, havterne, dværgterne og mosehornugle. Derudover har marsvin et af artens vigtigste levesteder i Lillebælt. I tilknytning til kystområderne findes vigtige rigkær og moser, som udgør levesteder for skæv vindelsnegl og sumpvindelsnegl, samt ynglefuglene rørhøg og plettet rørvagtel. Flere par havørn yngler også i området. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket jf. den vedlagte væsentlighedsvurdering.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. december med henvisning til journal nummer 2021-020159.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

04/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000258

Forundersøgelsesboringer forud for anlæg af Svanemøllen Skybrudstunnel

Svanemøllen Skybrudstunnel etableres af forsyningerne HOFOR og Novafos som en del af til sikringen af Gentofte, Gladsaxe og København mod oversvømmelser pga. skybrud.

Svanemøllen Skybrudstunnel etableres af forsyningerne HOFOR og Novafos som en del af til sikringen af Gentofte, Gladsaxe og København mod oversvømmelser pga. skybrud. Skybrudstunnelen planlægges med udløbspunkt ved Fiskerihavnen.

 

Forud for anlæg af tunnelen mellem Svaneknoppen og Fiskerihavnen skal der laves nogle forundersøgelsesboringer i tunneltracéet.

Der skal etableres 3-6 boringer fra flåde langs tømmeledningens tracé.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. december 2021 med henvisning til journalnummer 2021-000258.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.