§ 28.51.03. Administration af lokoføreruddannelsen
Regnskabet for 2021 viser et resultat for både indtægter og omkostninger på 49,1 mio. kr., hvilket er 20,4 mio. kr. mere end bevillingen på 28,7 mio. kr. Det skyldes, at der i 2021 er uddannet flere lokoførere end forudsat ved bevillingsfastsættelsen på finansloven.
§ 28.51.13. Tilskud til Søby Havn
Projektet er påbegyndt i slutningen af 2021, og første udbetaling falder i februar 2022 på baggrund af det afsluttede regnskab for 2021. Bevillingen er derfor videreført til næste år, hvor opsparingen er på i alt 75,6 mio. kr.
§ 28.51.15. Havnepuljer
Regnskabsresultatet for 2021 er 25,0 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.52.14. Investeringstilskud mv. vedrørende privatbanerne og Lille Nord (Anlægsbev.)
Regnskabsresultatet for 2021 er 116,5 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§28.52.15. Driftstilskud til lokal og regional jernbanetrafik
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 185,5 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. i forhold til bevillingen.
Afvigelsen i forhold til bevillingen skyldes, at man ved udarbejdelsen af FL21 overvurderede udgifterne vedr. kompensationsbidraget til Skørping – Frederikshavn. I december trådte en ny aftale i kraft, hvor driften af regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn støttes med et årligt fast tilskud. Ydermere ydes i årene 2022-2024 et tilskud til lokal togbetjening mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn med Region Nordjyllands togoperatør inden for en ramme på maksimalt 2,0 mio. kr. Dette tilskud finansieres af opsparingen på underkontoen.
§ 28.53.01. Takstnedsættelse i den kollektive trafik
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 435,8 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 88,7 mio. kr. i forhold til bevillingen på 524,5 mio. kr. Dele af tilskuddet for 4. kvartal 2021 kan Trafikstyrelsen først udbetale i februar/marts 2022 pga. tidsmæssig forskydning i modtagelsen af refusionsanmodninger fra trafikselskaberne. Der er derfor i regnskabet for 2021 hensat midler til den forventede udgift for 4. kvartal.
På § 28.53.01.10. Takstnedsættelser uden for myldretiden i lokaltrafikken er afvigelsen ift. bevillingen på 79,6 mio. kr. På § 28.53.01.50. Takstnedsættelser (Takst Sjælland) og § 28.53.01.60. Takstnedsættelser (Takst Vest) er afvigelsen på henholdsvis 4,6 mio. kr. og 4,4 mio. kr. Dette skyldes, at man, da der blev bevilliget til ordningerne, har estimeret med et højere udgiftsniveau, end de reelle udgifter har vist sig at være. Takst Sjælland er afsluttet i 2021, og Takst Vest afsluttes i 2022.
Den største del af mindreforbruget på kontoen skyldes Covid-19, da der har været færre rejsende i den kollektive trafik i 2021.
§ 28.53.02. Puljer til den kollektive trafik
Regnskabet for 2021 viser et resultat på udgiftssiden på 1.456,5 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 3,8 mio. kr. i forhold til bevillingen på 1.460,3 mio. kr.
På indtægtssiden viser regnskabet et resultat på 146,8 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. i forhold til bevillingen på 148,0 mio. kr.
På udgiftssiden skyldes mindreforbruget primært to underkonti:
§ 28.53.02.11. Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger på 1,9 mio. kr. grundet mindreforbrug af administrationsmidler i forhold til bevillingen.
§ 28.53.02.30.Pulje til forbedringer af kollektiv trafik i yderområder, hvor der er annulleringer for 1,8 mio. kr.
På indtægtssiden skyldes mindreforbruget § 28.53.02.11 Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, hvor der er modtaget EU-midler. Disse midler skal balanceres i udgifterne på samme konto, og da der er et mindreforbrug på udgiftssiden på 1,2 mio. kr. i administrationsmidler på EU-puljen, skal der være et lignende mindreforbrug på indtægterne.
§ 28.53.03. Fjernbusser
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 2,2 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,8 mio. kr. i forhold til bevillingen på 5,0 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt, at en ændring af ordningen har medført, at den største aktør på markedet for fjernbusser ikke længere ønsker at modtage kompensation.
§ 28.53.04. Ungdomskort
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 166,0 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 112,1 mio. kr. i forhold til bevilling på 278,1 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes, at færre passagerer har rejst med ungdomskort end forventet grundet Covid-19. Med Ungdomskortet har trafikselskaberne ret til kompensation for rabatter relateret til rejser til og fra studiet, længere togrejser og rejser, som de studerende foretager i fritiden.
§ 28.53.05. Puljer til den kollektive trafik mv.
Regnskabet for 2021 viser et resultat på -18,0 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 18,0 mio. kr., da der i 2021 ikke er bevilling på kontoen.
Mindreforbruget skyldes annulleringer på § 28.53.05.10. Pulje til busfremkommelighed.
§ 28.53.06. Efterregulering af kompensation til offentlig service operatører
Regnskabet for 2021 viser et resultat på udgiftssiden på 6,9 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 6,9 mio. kr., da der i 2021 ikke er en udgiftsbevilling på kontoen.
På indtægtssiden viser regnskabet et resultat på 31,8 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 6,9 mio. kr. i forhold til bevillingen på 24,9 mio. kr.
Da Covid-19-bevillingen blev tastet i Statens Bevillingslovsystem (SB) blev der tastet en nettoindtægt på 24,9 mio. kr., i stedet for en bruttobevilling på henholdsvis 6,9 mio. kr. i udgifter og 31,8 mio. kr. i indtægter. Da underskuddet på udgiftsbevillingen ikke kan udlignes i indtægterne, der bortfalder, er der et underskud på 6,9 mio. kr. på kontoen.
§ 28.55.02. Energiforbrug og CO2, nedbringning
Regnskabet for 2021 viser et resultat på -3,3 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 3,3 mio. kr., da der i 2021 ikke er bevilling på kontoen.
Mindreforbruget skyldes annulleringer.
§ 28.56.01. Lufttrafiktjeneste
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 53,8 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 15,5 mio. kr. i forhold til bevillingen på 38,3 mio. kr.
Merforbruget skyldes primært en nedgang i indtægterne på § 28.56.01.30.på 16,3 mio. kr., grundet lavere luftfartsaktivitet over Grønland i relation til Covid-19. Underskuddet vedr. § 28.56.01.30.skal balancere over tid (n+2 ordning), som følge af den internationale aftale for ordningen.
§ 28.56.02. Tilskud til Odense og Sønderborg Lufthavne
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 5,4 mio. kr., hvilket er 0,3 mio. kr. mindre end bevillingen på 5,7 mio.kr. Afvigelsen skyldes, at bevillingen afviger fra beløbene i aftalegrundlaget.
§ 28.56.04. Puljer til luftfart
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 54,2 mio. kr., hvilket er 10,8 mio. kr. mindre end bevillingen på 65,0 mio.kr.
Mindreforbruget sker hovedsageligt på § 28.56.04.21.Understøttelse af mindre regionale lufthavne og § 28.56.04.30. Nedsættelse af lufthavnstakster og er primært tilbagebetalinger:
På § 28.56.04.21. er der en tilbagebetaling på 6,7 mio. kr.
På § 28.56.04.30. er der dels tilbagebetalinger for 1,1 mio. kr. og dels mindreforbrug fra 2020 på 4,7 mio. kr.
Der er på § 28.56.04.21. lavet en hensættelse på 1,4 mio. kr., da der mangler afklaring vedr. en enkelt lufthavn, før de sidste midler kan udbetales til dem.
§ 28.56.05. Internal tax (Anden bevilling)
Regnskabet for 2021 viser et resultat på 4,9 mio. kr., hvilket er 2,5 mio. kr. mindre end bevillingen på 7,4 mio.kr.
Grundet Covid-19 har indtægterne været færre end forventet, og forventningen ved fastsættelsen af bevillingen er derfor ikke nået.