Trafikstyrelsens tilsyn med jernbanen er baseret på følgende 7 principper, som af Det Europæiske Jernbaneagentur er fremhævet, som centrale elementer for de nationale tilsynsmyndigheders tilsynsarbejde.
a. Proportionalitet
Trafikstyrelsen agerer i tilsynsøjemed efter et proportionalitetsprincip, der sikrer, at styrelsens reaktioner står mål med de konstaterede sikkerhedsrisici samt reelle eller mulige konsekvenser heraf. Trafikstyrelsen vil således ofte ved tilsyn anvende dialogbaserede reaktioner (bemærkninger og afvigelser), og kun i tilfælde med en mere alvorlig sikkerhedsrisiko ty til juridisk afgørelse (påbud og forbud). Se endvidere under kapitel 8 ”Reaktionsmuligheder”.
b. Ensartethed
Trafikstyrelsen har interne procedurer, der skal sikre, at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere under sammenlignelige forhold ved tilsyn bliver behandlet på samme måde. Trafikstyrelsens procedurer sikrer på samme måde koordinering med andre landes sikkerhedsmyndigheder, så virksomheder, der er underlagt tilsyn fra flere lande, oplever en mere ensartet behandling.
c. Målrettethed
Trafikstyrelsens tilsynsaktiviteter er målrettet de aktiviteter og virksomheder, hvor det vurderes, at de alvorligste risici kan opstå. Samtidig med dette har Trafikstyrelsen som målsætning at føre tilsyn hos alle virksomheder mindst én gang årligt, for på den måde at kunne identificere eventuelle uafdækkede risici. Se endvidere under kapitel 6 ”Risikoniveauer og tilsynsprioriteter”.
d. Gennemsigtighed
Trafikstyrelsen tilstræber i alle henseender via information og vejledning at synliggøre over for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvalterne, hvad styrelsen forventer af dem, samt hvad de kan forvente af styrelsen. Trafikstyrelsen sikrer sig, at virksomhederne er bekendt med beslutningsgrundlaget, inden styrelsen, i forbindelse med tilsyn, træffer en beslutning.
e. Forpligtelse
Trafikstyrelsen efterlever forvaltningsloven samt gældende retningslinjer for god embedsmandsskik. Dette betyder, at styrelsen træffer beslutninger på et lovligt grundlag, og at afgørelser sendes i høring hos de berørte virksomheder samt beskriver virksomhedernes klagemuligheder.
f. Samarbejde
Trafikstyrelsen samarbejder med andre danske myndigheder, hvis arbejde kan have indflydelse på forhold vedrørende jernbanesikkerheden samt med sikkerhedsmyndigheder i de lande, hvor vi har fælles virksomheder. Trafikstyrelsen har på jernbaneområdet samarbejde med følgende øvrige myndigheder:
- Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
- Arbejdstilsynet
- Beredskabsstyrelsen
- Statens Jernbanetilsyn (NSA i Norge)
- Transportstyrelsen (NSA i Sverige)
- Eisenbahn-Bundesamt (NSA i Tyskland)
g. Faktabaseret
Trafikstyrelsen indsamler data til brug for planlægning og prioritering af tilsyn fra en række forskellige kilder. De væsentligste datakilder til dette formål er:
- Oplysninger om virksomhederne indhentet i forbindelse med udstedelse af sikkerhedscertifikat eller sikkerhedsgodkendelse
- Resultater af tidligere tilsynsaktiviteter
- Oplysninger fra godkendelser af køretøjer, infrastruktur, uddannelser, tekniske og trafikale regler mv.
- Ulykkesrapporter og anbefalinger fra Havarikommissionen
- Indberettede data og øvrige oplysninger om ulykker og forløbere til ulykker
- Jernbanevirksomheders/infrastrukturforvalteres årlige sikkerhedsrapporter
Trafikstyrelsens observationer og konklusioner på baggrund af ovenstående data publiceres i den årlige sikkerhedsrapport for jernbanen, som bliver offentliggjort på styrelsens hjemmeside.
Se endvidere under kapitel 6 ”Risikoniveauer og tilsynsprioriteter”.