For piloter, kabinepersonale samt flyveledere

Vejledning og information til piloter, kabinepersonale og flyveledere vedrørende helbredscertifikater, deres gyldighed, ansøgningsprocedurer, ansøgningsskemaer og detaljer om de processer, der er involveret i tilfælde af sygdom.

Her på siden kan du finde informationer om, hvordan du bliver helbredsgodkendt indenfor luftfart.

Ansøgere til Medical Certificate (helbredsgodkendelse) skal udfylde ansøgning om helbredsmæssig godkendelse ("Application for Medical Certificate") Class 1, Class 2, Class 3 eller LAPL.  Det gælder ligeledes for ansøgere til Medical Report (helbredsattest) til Cabin Crew.

De forskellige klasser:

  • Medical Certificate Class 1 udstedes til erhvervsmæssigt pilotcertifikat (CPL), et pilotcertifikat til luftfartøjer med flere besætningsmedlemmer (MPL) eller et pilotcertifikat til rutefly (ATPL). Førstegangsundersøgelsen skal foretages på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC). Efterfølgende fornyelser og forlængelser kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate Class 2 udstedes til privatpilotcertifikat (PPL), pilotcertifikat til svæveflyvemaskiner (SPL) eller pilotcertifikat til balloner (BPL). Dette gælder tillige for SPL- og BPL-certifikater, der beskæftiger sig med erhvervsmæssig svæveflyvning eller ballonflyvning. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate Class 3 udstedes til flyveledere og flyvelederelever. Førstegangsundersøgelsen skal foretages på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC). Efterfølgende fornyelser og forlængelser kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate LAPL udstedes til piloter, der flyver lette luftfartøjer. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Report Cabin Crew (CC) udstedes til kabinepersonale. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).

For at opretholde helbredscertifikats gyldighed skal certifikatholdere løbende have foretaget rutinemæssige helbredsundersøgelser afhængigt af klasse og helbredsgodkendelsens løbetid.

Når den rutinemæssige helbredsundersøgelse er foretaget, træffer flyvelægen (AME) eller det flyvemedicinske center (AeMC) afgørelse om, hvorvidt certifikatholderens helbred forsat er egnet til flyvning (fit), eller om der er tilstødt nogle helbredsmæssige forhold, som medfører en vurdering som uegnet (unfit).

I de tilfælde, hvor flyvelægen eller det flyvemedicinske center træffer afgørelse om ”unfit”, har certifikatindehaveren mulighed for at klage over afgørelsen til Trafikstyrelsen.

I nogle tilfælde skal sagen henvises til Trafikstyrelsen, som skal træffe afgørelse i sagen. Dette vil som oftest være i sager, hvor en indehaver af en Class 1-helbredsgodkendelse får specifikke helbredsmæssige problemer, herunder fx kræft eller hjerteproblemer.

Er der derimod tale om en indehaver af en Class 2-helbredsgodkendelse, som får tilsvarende specifikke helbredsmæssige problemer, vil det som udgangspunkt være flyvelægen eller det flyvemedicinske center, som skal træffe afgørelse i sagen, dog under vejledning af Trafikstyrelsen.

Hvis det vurderes, at der er behov for supplerende undersøgelser, for at kunne vurdere en ansøgers helbredsmæssige egnethed, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen anmode herom.

I de tilfælde, hvor en ansøger ikke fuldt ud opfylder kravene til helbredsmæssig egnethed til den relevante helbredsgodkendelsesklasse, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen pålægge ansøgerens helbredsgodkendelse de nødvendige begrænsninger.

Hvis de helbredsmæssige problemer, som en ansøger måtte have, anses for at bringe den sikre udøvelse af det relevante certifikats rettigheder i fare, kan ansøgningen underkendes, og der vil herefter ikke kunne udstedes en helbredsgodkendelse.

Her finder du detaljeret information om gyldigheden af helbredscertifikatet for de forskellige klasser. 

Gyldighedsperioden for en helbredsgodkendelse skal beregnes fra datoen for den flyvemedicinske undersøgelse ved første udstedelse og fornyelse. Ved forlængelse beregnes gyldighedsperioden fra udløbsdatoen for den tidligere helbredsgodkendelse, såfremt undersøgelsen er foretaget indenfor 45 dage før udløb. Hvis ikke beregnes gyldigheden fra undersøgelsesdatoen.

Class 1-helbredsgodkendelse er gyldig i 12 måneder.

Denne gyldighedsperiode nedsættes til 6 måneder, når indehaveren:

  • er fyldt 60 år.

  • beskæftiger sig med erhvervsmæssig passagerbefordring i lufttransportoperationer med én pilot og er fyldt 40 år.

Class 2-helbredsgodkendelser (i Danmark defineret som privat pilotcertifikat (PPL), svæveflyvere (SPL), ballonflyvere (BPL) og AFIS-operatører) er gyldige i:

  • ​60 måneder indtil indehaveren fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse mellem 40 og 50 år. En helbredsgodkendelse, der udstedes inden det fyldte 50. år, skal ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 51 år.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse på over 50 år.

Class 3-helbredsgodkendelser (flyveledere/flyvelederelever) er gyldig i en periode på:

  • 24 måneder.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse, som er fyldt 40 år. En helbredsgodkendelse der udstedes inden det fyldte 40. år, skal ophøre med at være gyldig, når indehaveren fylder 41 år.

LAPL-helbredsgodkendelser (lette luftfartøjer) er gyldige i en periode på:

  • 60 måneder indtil indehaveren af godkendelsen fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse på over 40 år.

CC-helbredsattest (kabinepersonale) skal være gyldige i en periode på:

  • Maksimalt 60 måneder.

Ved en førstegangsundersøgelse med henblik på helbredsgodkendelse som pilot (Class 1, 2 eller LAPL), flyveleder (Class 3) eller kabinepersonale (CC) stiller Trafikstyrelsen krav om, hvilke helbredsoplysninger flyvelægen skal have til rådighed og kontrollere, for at du kan blive helbredsgodkendt.

Disse inkluderer:

  1. Sundhed.dk: For at få et fyldestgørende overblik over din helbredshistorik skal flyvelægen gennemgå alle dine tidligere undersøgelser, indlæggelser og ambulante behandlinger, så langt tilbage i tid som muligt. Dette omfatter alle registrerede besøg og behandlinger hos sundhedsfaglige personer. Når du møder til førstegangsundersøgelsen, kan du og flyvelægen sammen tilgå dine oplysninger på Sundhed.dk. Alternativt kan du udskrive relevante journaler på forhånd og medbringe dem. Hvis du har mange dokumenter, er det en god idé at informere flyvelægen i god tid og eventuelt fremsende materialet, så det kan vurderes forud for undersøgelsen.

  2. FMK (Det Fælles Medicinkort): For at give flyvelægen et fuldt indblik i dine tidligere og nuværende medicinske behandlinger, skal der indhentes en komplet historik over al medicin, du har fået ordineret. FMK giver et samlet overblik over dine tidligere og aktuelle ordinationer. Under undersøgelsen kan du og flyvelægen sammen tilgå FMK, så al relevant information er tilgængelig.

  3. Egen læges journal og eventuelle speciallægejournaler: For at give flyvelægen det bedst mulige overblik over dit helbred, skal du indhente alle relevante journaler fra egen læge, speciallæger, psykologer og andre behandlere – gerne helt fra fødslen. Disse journaler indeholder vigtige oplysninger om tidligere diagnoser og behandlinger, som flyvelægen ikke kan tilgå direkte via Sundhed.dk. Hvis du aldrig har været til lægen, skal din egen læge attestere dette. Har du skiftet læge, bør du forsøge at få fat i journaler fra tidligere læger, så du kan dokumentere hele din helbredshistorik.

Vigtig bemærkning

Det er dit ansvar at sikre, at alle nødvendige helbredsoplysninger er tilgængelige for flyvelægen. Hvis de mangler, kan flyvelægen ikke udstede en godkendelse med det samme. Hvis der forties oplysninger, kan det i værste fald medføre afslag på helbredsgodkendelse. Efter en nærmere vurdering vil dokumenterne blive indsendt til Trafikstyrelsen som en del af din helbredsgodkendelse.

Lovreferencer:

Kommissionens forordning (EU) 2015/340 af 20. februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og administrati-ve procedurer for flyveledercertifikater i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr. 805/2011 (herefter forordning 2015/340). ATCO.MED.A010(b), ATCO.MED.A.025(d), ATCO.MED.A.035(b).

Kommissionens forordning (EU) nr. 1178/2011 af 3. november 2011 om fastsættelse af tekniske krav og ad-ministrative procedurer for flyvebesætninger i civil luftfart i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 216/2008 med senere ændringer (herefter forordning 1178/2011).MED.A.010, MED.A.025(e), MED.A.035(b): 

Ved en fornyelsesundersøgelse med henblik på forsat helbredsgodkendelse som pilot (Class 1, 2 eller LAPL), flyveleder (Class 3) eller kabinepersonale (CC) stiller Trafikstyrelsen krav om, hvilke helbredsoplysninger flyvelægen skal have til rådighed og kontrollere, for at du kan blive helbredsgodkendt.

Ved fornyelsesundersøgelser skal flyvelægen gennemgå dine helbredsoplysninger fra perioden siden din sidste undersøgelse. Dette omfatter:

  1. Sundhed.dk: For at få et fyldestgørende overblik over din helbredshistorik skal flyvelægen gennemgå eventuelle  undersøgelser, indlæggelser og ambulante behandlinger, siden din sidste helbredsundersøgelse. Dette omfatter alle registrerede besøg og behandlinger hos sundhedsfaglige personer. Du kan selv tilgå denne information via Sundhed.dk og se, om du har haft kontakt med f.eks. din egen læge under sektionen "Mine konsultationer". Hvis du har haft kontakt med en praktiserende læge eller speciallæge siden sidste fornyelsesundersøgelse, er det vigtigt, at du læser punkt 3. Når du er til selve fornyelsesundersøgelsen, kan du og din flyvelæge sammen tilgå Sundhed.dk for at få adgang til disse oplysninger ved hjælp af dit NemID. Det er derfor vigtig at du har tilgang til dette under dit besøg.  Alternativt kan du udskrive relevante journaler på forhånd og medbringe dem. Hvis du har mange dokumenter, er det en god idé at informere flyvelægen i god tid og eventuelt fremsende materialet, så det kan vurderes forud for undersøgelsen.
  2. FMK (Det Fælles Medicinkort): For at give flyvelægen et fuldt indblik i dine tidligere og nuværende medicinske behandlinger, skal der indhentes en komplet historik over al medicin, du har fået ordineret siden sidste helbredsgodkendelse. FMK giver et samlet overblik over dine tidligere og aktuelle ordinationer. Under undersøgelsen kan du og flyvelægen sammen tilgå FMK, så al relevant information er tilgængelig.

  3. Journal fra egen læge, speciallæge eller anden sundhedsfaglig specialist: Hvis du har haft kontakt med din egen læge eller en speciallæge siden sidste undersøgelse, skal journalerne fra disse besøg være tilgængelige og vurderes af flyvelægen. Det er en god idé at indhente denne information, før du møder til fornyelsesundersøgelsen, da flyvelægen ikke kan tilgå denne information direkte fra Sundhed.dk, men kun se, at der har været kontakt. Dette vil spare dig tid, hvis udskrift af journalerne allerede er klar ved undersøgelsen.  Bemærk, at hvis der har været kontakt med for eksempel en psykolog, skal journalen indhentes direkte fra vedkommende behandler.

Hvis der ikke har været nogen kontakter, eller der ikke findes nye sundhedsoplysninger eller medicinændringer siden sidste fornyelsesundersøgelse, skal flyvelægen kunne dokumentere dette. Dette kan gøres ved at attestere, at ovenstående er gennemgået, og at Sundhed.dk samt "Mine konsultationer" ikke viser, at der har været kontakt.

Disse krav er med til at sikre, at vi alle opretholder et højt niveau af sikkerhed i luften.

Lovreferencer:

Kommissionens forordning (EU) 2015/340 af 20. februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og administrati-ve procedurer for flyveledercertifikater i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr. 805/2011 (herefter forordning 2015/340). ATCO.MED.A010(b), ATCO.MED.A.025(d), ATCO.MED.A.035(b).

Kommissionens forordning (EU) nr. 1178/2011 af 3. november 2011 om fastsættelse af tekniske krav og ad-ministrative procedurer for flyvebesætninger i civil luftfart i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 216/2008 med senere ændringer (herefter forordning 1178/2011).MED.A.010, MED.A.025(e), MED.A.035(b):

This application form and all attached report forms will be transmitted to the licensing authority. Medical confidentiality shall be respected at all times.

The applicant should personally complete, in full, all questions (sections) on the application form. Writing should be legible and in block capitals, using a ball-point pen. Completion of this form by typing/printing is also acceptable. If more space is required to answer any questions, a plain sheet of paper should be used, bearing the applicant’s name and signature, and the date of signing. The following numbered instructions apply to the numbered headings on the application form for a medical certificate.

Failure to complete the application form in full, or to write legibly, may result in non-acceptance of the application form. The making of false or misleading statements or the withholding of relevant information in respect of this application may result in criminal prosecution, denial of this application and/or withdrawal of any medical certificate(s) granted

Når du ønsker at overføre din helbredsgodkendelse (Medical Certificate, MC) til Danmark, skal du udfylde skemaet "Application for the transfer of medical records". Skemaet skal indsendes til Trafikstyrelsen. Det er først, når du modtager bekræftelse på gennemført transfer fra Trafikstyrelsen, at du formelt har Trafikstyrelsen i Danmark som kompetent myndighed.

Application for the transfer of medical records

I henhold til EASA Part-ARA 1178/2011, ARA.GEN.360 Change of competent authority, er det ansøgerens ansvar først at kontakte den myndighed, hvortil transfer ønskes. Den pågældende myndighed vil efterfølgende kontakte Trafikstyrelsen for at få overført relevante dokumenter. Det er først, når du modtager bekræftelse på gennemført transfer fra den nye myndighed, at du formelt har den som kompetent myndighed.

EASA-helbredscertifikater kan ikke overføres direkte mellem en EASA-myndighed og en ikke-EASA-myndighed. I disse tilfælde skal du ansøge om en ny helbredsgodkendelse i det pågældende system.

Hvis du bliver syg som pilot, kabinepersonale eller flyveleder

Se flowchart for sygdomshåndtering

Formål

Denne side har til formål at vejlede dig i, hvad du skal gøre, hvis du bliver syg eller kommer til skade.

Reglerne for dette findes i EASA-bestemmelserne (Part-MED for piloter og kabinepersonale samt ATCO-MED for flyveledere). Det understreges, at det til enhver tid, er de forordningsbestemmelser, der retter sig mod dig som certifikatindehaver, som er gældende. Nedenstående skal kun læses som en vejledning.

Grundlæggende
Er du i tvivl – flyv ikke. Kontakt altid en flyvelæge (AME).

Stop, vurder og kontakt

Du skal straks stoppe arbejdet (self-ground), hvis du oplever:

  • en ny sygdom eller skade,
  • at du er sat i behandling (fx antibiotika, operation, fysioterapi, psykologisk behandling),
  • at du starter på ny medicin – også håndkøbsmedicin,
  • at der sker en ændring i dosis af din faste medicin,
  • at en kronisk sygdom forværres (fx astma, diabetes, hjertesygdom, migræne), eller
  • bivirkninger fra medicin eller behandling, som kan påvirke dit arbejde.

Derefter skal du:

  1. Vurdere, om tilstanden er væsentlig eller ikke-væsentlig.
  2. Kontakte en flyvelæge (AME), hvis du er i tvivl, eller hvis der er tale om en væsentlig sygdom.

Ved væsentlig sygdom er det kun en AME, der kan afgøre, hvornår du igen er FIT og må arbejde.

 

Væsentlig vs. ikke-væsentlig sygdom eller skade

  • Ikke-væsentlig: Bagateltilstand, uden funktionstab, helt overstået og uden brug af påvirkende medicin.
  • Væsentlig: Enhver sygdom, behandling eller medicin, der kan påvirke sikkerheden – fx nye faste lægemidler, infektion med feber, kirurgi, indlæggelse, syns-/øre-/neurologiske symptomer mv.

Vær opmærksom på, at en AME altid skal kontaktes ved graviditet.

Hvornår skal du kontakte en AME?

Kontakt altid en AME og vent på godkendelse, før du igen udøver dine rettigheder, i følgende tilfælde:

  • Operation eller invasivt indgreb på kroppen (En behandling hvor man bryder hudens overflade) (også dagkirurgi).
  • Ny fast medicin eller dosisændring – også håndkøbsmedicin.
  • Væsentlig skade (brud, hjernerystelse, større sår).
  • Infektion eller sygdom, som gør dig ude af stand til at arbejde.
  • Graviditet – fra det tidspunkt, hvor den er konstateret.
  • Indlæggelse – uanset årsag og varighed.
  • Synsforhold: første gang du får briller/kontaktlinser, pludselig synsændring, øjenoperation, akut øjeninfektion.

 

Hvornår kan du normalt selv-vurdere? (ikke-væsentligt)

Du kan typisk selv vurdere og genoptage arbejdet uden at kontakte en AME, hvis:

  1. tilstanden var mild,
  2. du havde ikke funktionstab i forhold til at arbejde i et cockpit, kabine eller tårn,
  3. symptomerne er helt forsvundet, og
  4. du har ikke taget medicin, der påvirker kroppen eller hjernen.

Eksempler (vejledende):

  • Små rifter, overfladiske hudafskrabninger eller blå mærker uden funktionstab mindre tandarbejde.
  • Let forkølelse uden feber, hurtigt overstået og uden problemer med at trykudligne eller balanceproblemer.
  • Let maveuro, der hurtigt er gået i ro, kun behandlet med væske og uden medicin.
  • Mild allergi/høfeber, kontrolleret med ikke-sløvende antihistamin (efter en ground trial), eller lokal næsespray.
  • Enkelt dosis simpel håndkøbsmedicin (fx paracetamol eller ibuprofen), efter du har afprøvet det på jorden (ground trial).

Bemærk: Eksemplerne er generelle. Der findes gråzoner – og er du i tvivl, skal du altid kontakte en AME.

 

Eksempler på væsentlige tilstande

Her er situationer, hvor du altid skal tale med en AME, før du genoptager:

Vigtigt: Listerne med eksempler er vejledende og ikke udtømmende.
At en sygdom eller tilstand ikke står nævnt, betyder ikke automatisk, at den ikke er væsentlig. Du skal altid vurdere, om sygdommen eller medicinen kan påvirke din evne til at udføre arbejdet sikkert. Dette gælder også hvis den kun har været meget kortvarig. Kort sagt en hvis du har eller haft en skade eller sygdom, der har gjort dig ude af stand til at fungere som pilot, kabineperosnale eller flyveleder.

  • Knoglebrud, ledskred (luxation), skader med behov for gips eller har medført nedsat bevægelighed samt større sår der f.eks kræver at det sys. 
  • Bihulebetændelse, influenza, bronkitis, lungebetændelse, mellemørebetændelse – eller enhver infektion, der kræver antibiotika.
  • Fødevareforgiftning eller maveinfektion med dehydrering (væskemangel) eller behov for medicin.
  • Neurologiske forhold: hjernerystelse, kraftig hovedpine, migræneanfald, blackouts, svimmelhed (også selv om disse er meget kortvarige (sekunder) eller forbigående).
  • Synsforhold: nye briller/kontaktlinser, pludselig synsændring, øjenkirurgi, akut øjeninfektion.
  • Medicin: ny fast medicin, ændring i dosis af din faste medicin eller brug af medicin, der virker sløvende eller påvirker hjernen.
  • Mentale helbredsproblemer af enhver art.
  • Graviditet og alle indlæggelser (inkl. dagkirurgi).

 

Roller og ansvar

  • Du har ansvaret for at stoppe arbejdet (self-ground) og søge vurdering.
  • Ved væsentlige sygdomme afgør en AME, om du er FIT eller UNFIT og indberetter til Trafikstyrelsen, hvis nødvendigt.
  • Ved væsentlig sygdom må du ikke genoptage arbejdet, før en AME (eller Trafikstyrelsen) har godkendt dig.

 

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Kan min egen læge “frikende” mig?
Nej. Ved de fleste tilfælde hvor der har behov for at kontakte egen læge er der tale om væsentlig sygdom. Her er det kun en AME der kan lave den flyvemedicinske vurdering af om du er FIT/UNFIT. En ikke flyvemedicinsk certificeret læge kan ikke fortage denne vurdering.

Hvad betyder “ground trial” af medicin?
Det betyder, at du prøver medicinen, mens du er på jorden, og ser, om du får bivirkninger (fx døsighed, svimmelhed, sløret syn). Først hvis du ikke får bivirkninger, kan du overveje at arbejde igen – men er du i tvivl, skal du kontakte en AME.


Hvem gælder reglerne for?
Alle certifikatklasser (Class 1, 2, 3, CC, LAPL).

Se flowchart for sygdomshåndtering

Det er essentielt at sikre en sikker overførsel af medicinske data til Trafikstyrelsen for at beskytte følsomme personoplysninger. Som udgangspunkt henviser vi til afsnittet ”Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger” på Trafikstyrelsens kontaktside.

Hvis du ikke kan sende med Digital Post, kan du benytte vores Bluewhale-løsning:

Som kan tilgås her 

Denne vejledning beskriver trinene for sikker afsendelse af medicinske data via Bluewhale-systemet, som er designet til at overholde strenge databeskyttelsesregler.

Ved at følge disse procedurer sikres beskyttelsen af privatlivets fred, samtidig med at de lovgivningsmæssige og operationelle krav inden for luftfarts- og jernbanesektorerne i Danmark opfyldes.

Bluewhale Vejledning

Bluewhale Vejledning - Bluewhale landingsside skærmbillede

Vær venligst opmærksom på, at e-mailadressen, der vises på skærmbilledet, vil blive ændret til medical@trafikstyrelsen.dk, når du går ind i Bluewhale. Dette sikrer, at oplysningerne kun modtages af det medicinske team.

  1. Indtast din e-mailadresse i det angivne felt.
  2. Vedhæft eventuelle filer, du ønsker at sende (hvis relevant).
  3. Skriv en tydelig emnelinje for at angive formålet med din e-mail.
  4. Skriv din besked i tekstfeltet.
  5. Klik på "Send"-knappen for at sende din e-mail sikkert.
Senest opdateret 28-02-2025