Nyhedsmail

Præcisering angående refresher-træning

14-05-2024

Som flyvelæge er du i henhold til AMC1 MED.D.030 og AMC1 ATCO.MED.C.025 forpligtet til at vedligeholde dine flyvelægefaglige kompetencer.

Nedenfor følger en detaljeret beskrivelse af, hvordan dette opfyldes, hvis du er flyvelæge med rettighed til at undersøge class 2, LAPL og CC (klasse 2 flyvelæge), og hvis du har rettighed til at udføre class 1, class 2, LAPL og CC. Der vil være særskilt beskrivelse af, hvis du har rettighed til at udføre class 3 undersøgelser. De regler, der er gældende for begge klasser af flyvelægeautorisation, vil blive nævnt nedenfor i dette afsnit og efterfølgende, hvad der er gældende for den enkelte flyvelægeklasse. 

Det fremgår, at en passende del af refreshertræningen skal gives af eller være givet under direkte supervision af den kompetente myndighed eller medical assessor.

Trafikstyrelsen afholder årligt 2 refresherseminarer, der hver især giver 6 timers refreshertræning. Trafikstyrelsen vurderer, at punktet AMC1 MED.D.030, litra (d) opfyldes ved, at der årligt kan gives 6 timer for deltagelse i Trafikstyrelsens seminarer uanset, om der deltages i ét eller begge. Dette for at sikre, at det ikke kun er Trafikstyrelsens seminar, der tælles med ved opgørelse af refreshertræningstimer.

Det fremgår af GM1 MED.D.030, at møder i ICASM-, ECAM- og AsMA-regi kan blive krediteret af den kompetente myndighed med 10 timer hver. Det vurderer Trafikstyrelsen fortsat vil være gældende. Disse kongresser vil på forhånd være godkendt. Ønskes godkendelse af andre videnskabelige møder/kongresser/seminarer kan disse ofte også godkendes, jf. dog AMC1 MED.D.030, litra (f). Det betyder, at der skal indsendes udførlig beskrivelse af, hvilke emner der tages op på mødet, underviserne mv. På baggrund af disse oplysninger vil Trafikstyrelsen vurdere, hvorvidt der er relevans i forhold til at give refreshertimer, og hvor mange der i så fald vil kunne gives.

Erfaring med flyvning vurderer Trafikstyrelsen kan godkendes som anført i GM1 MED.B.030, litra (b).

Specifikt for de enkelte flyvelægeklasser:

Klasse 2 flyvelæge:

Der kræves 20 timers refreshertræning i gyldighedsperioden for AME-certifikatet.

Klasse 1 flyvelæge med class 1 undersøgelsesrettigheder:

I tillæg til ovenstående gøres opmærksom på, at man som AME med class 1 rettigheder skal opnå 10 timers refreshertræning per år, jf. AMC1 MED.B.030, litra (c). Trafikstyrelsen har hidtil tolket dette lempeligt ved, at dette kunne ses som 30 timer over vanlig certificeringsperiode på 3 år. Med henblik på at sikre kontinuerlig vedligeholdelse af de flyvelægefaglige kompetencer, vil der fremadrettet blive lagt vægt på, at der er opnået minimum 10 timer årligt.

Der gøres også opmærksom på GM1 MED.B.030, litra (c), hvoraf fremgår, at en AME, der har class 1 rettigheder med jævne mellemrum skal deltage i internationale flyvemedicinske videnskabelige møder. Trafikstyrelsen har vurderet, at dette kan opfyldes ved deltagelse i mindst ét internationalt møde eller kongres i AME-certificeringsperioden uanset længden af denne.

Klasse 1 flyvelæge med class 3 undersøgelsesrettigheder:

Med ret til undersøgelse af class 3 ansøgere kræves i henhold til ATCO.MED.025 refreshertræning i flyvemedicin og i arbejdsmiljøet for flyveledere inden for de sidste 3 år.

Det fremgår af AMC1 ATCO.MED.C.025 (b), at i løbet af AME-certificeringsperioden skal flyvelægen deltage i 20 timers refreshertræning inklusiv specifik træning med hensyn til flyveledermiljøet.

Trafikstyrelsen har besluttet, at punktet med specifik træning angående flyveledermiljøet opfyldes ved at modtage undervisning og besøg i kontroltårn/-central af 4 timers varighed. Trafikstyrelsen vil tilstræbe sammen med Naviair at lave undervisningsdage, men det understreges, at det er den enkelte flyvelæges ansvar, at denne træning er modtaget og skriftligt dokumenteret ved ansøgning om forlængelse eller fornyelse af AME-certifikatet.

De resterende krævede 16 timer kan opnås jf. generelt og under Klasse 1 med rettighed til class 1. Som bekendt vil det være meget sjældent, at en flyvelæge kun har rettighed til class 3 og ikke samtidig class 1, hvorfor der som regel altid vil være opnået tilstrækkelige refreshertræningstimer. BLOT ERINDRES OM SPECIFIKKE KRAV FOR ATCO-refreshertræning.