Den årlige sikkerhedsrapport giver et overblik over udviklingen i sikkerheden på den danske jernbane samt styrelsens arbejde med jernbanesikkerhed. Den viser, at de danske jernbaner fortsat holder et højt sikkerhedsniveau med 0,11 alvorlige personulykker pr. 1 mio. tog-km, set over en 5-årig periode.
Dette tal ligger et stykke under det nationale sikkerhedsmål på 0,3 alvorlige personulykker pr. 1 mio. tog-km.
Den fortsatte høje sikkerhed på de danske jernbaner glæder Trafikstyrelsens direktør Carsten Falk Hansen:
”Vi er glade for at se, at tallene igen i år viser, at vi fastholder det høje sikkerhedsniveau på jernbanerne i Danmark. Det er i overensstemmelse med de overordnede konklusioner i vores tilsyn, der viser, at der bliver arbejdet seriøst med sikkerheden. Det betyder også, at vi bibeholder vores placering langt under de nationale sikkerhedsmål på området”, udtaler han i forbindelse med rapportens offentliggørelse.
Storebæltsulykken har fortsat indflydelse på tilsyn
Selv om antallet af væsentlige ulykker er steget fra 15 i 2019 til 17 i 2020, er antallet af dræbte faldet fra 16 i 2019 til 9 i 2020. Dette fald skal ses i lyset af den tragiske ulykke på Storebæltsbroen i 2019, som kostede 8 personer livet. Ulykken har også haft indflydelse på Trafikstyrelsens løbende tilsyn i 2020, da der har været et fortsat særligt fokus på godsoperatører, der anvender lommevogne på de danske jernbaner.
Rapporten konkluderer desuden, at 2020, grundet COVID-19, har været et usædvanligt år for transport på jernbane. Restriktioner i vores bevægelsesfrihed har bl.a. medført betydelige fald i antallet af togrejsende samt langt færre person-tog-kilometer og billetindtægter.
Over en årrække har der været en tendens til et faldende antal alvorlige personulykker pr. tog-km. Det er en tendens, som ud fra de nuværende data ser ud til at fortsætte i 2021.