I de senere år er det blevet populært at melde sig ind i Facebook-grupper, hvor du nemt og billigt kan købe dig en plads hos en privatpilot, der hurtigt kan flyve ud til en af de mange danske sommerøer eller på sightseeing over storbyen.
Alene i Roskilde Lufthavn lander og letter der ifølge passagertal.dk hver sommermåned tilsammen omkring 500 privatfly, hvoraf mange er delefly.
Cost-share-flyvninger, som de også bliver kaldt, er ifølge EU's regler lovlige. Det kræver, at der maksimalt er 6 personer med flyet og piloten ikke tjener penge på flyveturen, men blot får dækket sine udgifter. Får piloten løn, er det ulovlig taxiflyvning.
Udfordringen er imidlertid, at mange passagerer givetvis slet ikke har indsigt i hverken deleflyenes økonomi eller niveauet af sikkerhed, fortæller kontorchef i Trafikstyrelsen, Michael Dela:
Derfor har vi valgt at køre en kampagne, der skal hjælpe passagererne med at gennemskue, hvilke regler der gælder for delefly, og hvad man bør vide, særligt omkring niveauet af sikkerhed, før man sætter sig op i et delefly."
Privatpiloter er nemlig slet ikke underlagt de samme uddannelses- og sikkerhedskrav, som flyselskaberne og deres piloter
Michael Dela, kontorchef i Trafikstyrelsen
”En privatpilot har typisk en langt kortere uddannelse og skal eksempelvis kun flyve 12 timer hvert andet år for at beholde sit certifikat, mens en erhvervspilot, der flyver for et flyselskab, skal bestå en flyveprøve en gang om året og testes i en simulator. Der er også helt forskellige krav til helbredstjek.”
Kampagne og kontrolbesøg på danske flyvepladser
Trafikstyrelsens kampagne kommer primært til at køre på Facebook med informationsvideoer, og så ude på de flyvepladser, hvor mange i løbet af sommeren vælger at flyve med delefly. Her vil et team af flyinspektører i gule veste møde op før afgang, for at tjekke sikkerheden og tale med piloten og passagererne.
”Vi sender vores inspektører ud på uanmeldte besøg for at tjekke, om flyet og privatpilotens papirer er i orden. Og så vil vi dele handouts ud til passagerne med oplagte spørgsmål til deres pilot om alt fra økonomi til flytimer. Denne type kontrolbesøg er naturligvis ikke så grundige som hos flyselskaberne i de store lufthavne, men det er det bedste, vi kan gøre”, siger Michael Dela.
Hvad siger reglerne og hvordan kan jeg tjekke sikkerheden?
Trafikstyrelsen har, som en del af delefly-kampagnen, publiceret et kampagnesite kaldet delefly.dk, hvor du kan se informationsvideoen og læse mere om reglerne, sikkerhedskravene og hvilke spørgsmål, der er oplagt at stille til privatpiloten, før du flyver.
Læs mere
delefly.dk