Passagerer glade for kontrol af private delefly

24-10-2022

Trafikstyrelsen har i løbet af sommeren gennemført mere end 20 kontrolbesøg på danske flyvepladser for at sætte fokus på sikkerheden ved at flyve med små private delefly. Passagererne er glade for at blive klogere på regler og risiko, fortæller kontorchefen, der vil fortsætte oplysningskampagnen.

Flyver du med en privatpilot i dag?’.

Det spørgsmål er blevet stillet over 100.000 gange på Facebook i løbet af sommeren, hvor Trafikstyrelsen har kørt en kampagne, der oplyser passagererne om regler og risiko ved at flyve ud til de danske øer med små private delefly.

Kampagnen er blevet suppleret med over 20 kontrolbesøg ude på udvalgte danske flyvepladser, hvor styrelsens inspektører har tjekket flyene, piloternes papirer og fortalt passagererne om, hvad de bør vide, før de sætter sig op i et delefly.

Kontorchef i Trafikstyrelsen, Michael Dela:

Vi har indtil videre kun oplevet passagerer, der har reageret positivt på vores kontrolbesøg ude på flyvepladserne. Mange er blevet overrasket over forskellen i sikkerhedsstatistikken mellem privatfly og flyselskaber, og nogle har ligefrem spurgt, om det er farligt at flyve med de små fly. Det er det bestemt ikke, men man skal være klar over at man ikke køber en almindelig flybillet og at sikkerhedskravene til både piloter og fly ikke er på samme niveau.

Læs mere på delefly.dk om, hvad du bør vide, før du flyver (nyt vindue)

Forskellige sikkerhedskrav til piloter

Ifølge Michael Dela har piloterne ude på flyvepladserne haft orden i deres papirer og taget godt imod inspektørerne. Derimod har mange privatpiloter på Facebook reageret kritisk på oplysningskampagnen ude på Facebook.

Vi er bekymrede over, at nogle privatpiloter åbenbart har den opfattelse, at det ligefrem skulle være mere sikkert for passagererne at flyve med de små privatfly end med de store kommercielle flyselskaber. Det er bestemt ikke tilfældet. Erhvervspiloterne har typisk en længere uddannelse, flere flyvetimer og flere simulatortest med i cockpittet, og de flyver efter helt faste procedurer. Samtidig er flyenes teknik og vedligeholdelse af en anden karakter, og det gør altså en forskel.

Behov for mere viden om deleflyvninger

Trafikstyrelsen vil på baggrund af sommerens erfaringer fortsætte kampagnen, med fokus på både passagerer og piloter, der flyver ud til de danske øer med delefly.

Vi kan se, at der er et klart behov for, at vi fortsætter med at informere passagererne om regler og risiko ved deleflyvninger. Men der er også eksempler på, at vi får indberetninger fra piloter om ulovlig taxiflyvning, hvor det så viser sig, at de bare ikke kender reglerne for lovlig deleflyvning. Her er der også behov for mere videndeling.

Fakta: Hvad siger reglerne om delefly?

Ifølge de europæiske regler for luftfartsoperationer, er det tilladt at flyve op til 6 personer sammen i private fly. Omkostningerne skal deles mellem alle personer ombord i en såkaldt deleflyvning.

Privatpiloten må altså ikke tjene penge på flyveturen, men blot få dækket de faktiske og direkte udgifter. Får piloten løn herudover, er det ulovlig taxiflyvning.