Nu skal alle flyvehændelser indberettes digitalt

20-09-2023

Fra 1. januar 2024 kan luftfartsorganisationerne kun indberette sikkerhedshændelser digitalt. De nødvendige ændringer i bestemmelsen er i høring frem til den 22. oktober.

Luftfartsorganisationernes mange indrapporteringer til Trafikstyrelsen om alt fra birdstrikes til småsten på taxiveje er en vigtig del af den fælles viden om udviklingen inden for luftfartssikkerhed.

I dag indrapporterer luftfartsselskaber, flyvepladser og lufttrafiktjenester både flyvesikkerhedshændelserne på en fil eller via den digitale løsning på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Med høringsforslaget lægger Trafikstyrelsen op til, at alle flyvehændelser skal indberettes via den digitale løsning på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Slut med indberetninger som filer

Ændringerne vil betyde, at det fra 1. januar 2024 ikke længere vil være muligt at indberette flyvesikkerhedsmæssige hændelser ved at sende en såkaldt E5x-formular til Trafikstyrelsen.

Hvis der allerede nu er luftfartsorganisationer, der ønsker hjælp til at overgå til den digitale løsning, er de velkommen til at kontakte Trafikstyrelsens analyseafdeling på mail: analyse@trafikstyrelsen.dk.

Ændringerne medfører, at BL 8-15, der vedrører EU-forordning nr. 376/2014 om indberetning, analyse og opfølgning på begivenheder inden for civil luftfart, nu er i høring. Høringsfristen er den 22. oktober 2023.