Uopmærksomhed på jernbanen skyld i flere personpåkørsler

01-12-2023

Der sker for mange personpåkørsler på de danske jernbaner, påpeger Trafikstyrelsen i en ny sikkerhedsrapport. Både DSB og Banedanmark arbejder med adfærdskampagner, der skal forebygge ulykker, hvor mennesker er uopmærksomme.

Selvom det nationale sikkerhedsmål viser, at det fortsat er meget sikkert at køre med tog i Danmark, så går udviklingen den forkerte vej, når det handler om antallet af væsentlige ulykker på de danske jernbaner.

Det viser ’Sikkerhedsrapport for jernbanen 2022’, som Trafikstyrelsen netop har offentliggjort.

Ifølge vicedirektør i Trafikstyrelsen, Christian Vesterager, skyldes størstedelen af de væsentlige ulykker nemlig personpåkørsler, hvor mennesker bliver ramt af et tog, fordi de ulovligt opholder sig på banearealer og er uopmærksomme.

Alene det seneste år er antallet af denne type alvorlige personpåkørsler steget fra 10 i 2021 til 16 i 2022.

"Hvis vi ser bort fra perioden med COVID-19, så har vi gennem de seneste år set et stigende problem, hvor flere ikke er opmærksomme på, at de sætter livet på spil ved at krydse eller opholde sig for tæt på skinnerne. Det er ikke bare ulovligt, det er også livsfarligt. Sidste år kostede personpåkørslerne 10 mennesker livet,” siger Christian Vesterager.

Hos DSB, der er den største jernbaneoperatør i Danmark, fylder personkørslerne meget, især for de lokomotivførere og passagerer, der bliver påvirket af ulykkerne, siger sikkerhedschef i DSB Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen:

”Personpåkørsler har store personlige omkostninger. Først og fremmest for de involverede og deres pårørende, men også for lokomotivførerne, der kører togene. Det er en oplevelse, det kan være svært at komme sig over. Statistisk set vil en lokomotivfører opleve én personpåkørsel i løbet af en karriere, og vi har et særligt beredskab til at bistå kollegaer, der har været involveret i en personpåkørsel.”

Adfærdskampagner skal stoppe de farlige situationer på sporet

Ifølge Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport er antallet af indberettede hændelser, hvor der har været en risiko for personpåkørsler, også steget. Hele 40 procent på bare et år.

 ”Som myndighed står vi med den udfordring, at de mange personpåkørsler typisk ikke skyldes manglende sikkerhed omkring jernbanerne, men en livsfarlig adfærd, som jernbanevirksomhederne ikke kan hegne sig ud af. Derfor bakker vi meget op om de kampagner, som kan forebygge ulykkerne,” siger Christian Vesterager fra Trafikstyrelsen.

DSB har løbende iværksat adfærdskampagner med plakater på stationer og med opslag på sociale medier, der fortæller om faren. DSB har senest lanceret kampagner målrettet børn og unge.

”Vi har fået positiv respons på relanceringen af kampagnen, hvor vi benyttede rapperen Icekiid for at nå de unge. Vores DSB Safety-kampagne, hvor vi har bygget en sikkerhedsverden i spillet Minecraft, har forhåbentlig også givet børn og unge en øget viden om sikker adfærd på jernbanen,” siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen. 

Også hos Banedanmark er man meget opmærksom på problemet og gør alt, hvad man kan for at guide og informere passagererne, fortæller Martin Harrow, der er områdechef i Kvalitet & Sikkerhed:

”Den danske jernbane er blandt de sikreste i Europa. Der er både hegn og skilte på stationerne, der leder passagererne hen til de lovlige overgangssteder. Vi er afhængige af, at alle respekterer, at det kun er meget få steder - som overkørsler og overgangsanlæg - hvor det er tilladt at krydse banen. Der er ingen grund til at sætte livet på spil for at spare et par minutter, og derfor gennemfører Banedanmark med jævne mellemrum kampagner for at få passagerer og andre, der færdes ved jernbanen, til at benytte de autoriserede overgange.” 

Her kan du se Sikkerhedsrapport for jernbanen 2022 og det tilhørende Faktaark 2022

Antallet af personpåkørsler, hvor mennesker bliver ramt af et tog, fordi de ulovligt opholder sig på banearealer og er uopmærksomme: