Journalnummer - 2025-229304

Afgrænsning af den kommende miljøkonsekvensrapport vedrørende nyt DSB-værksted i Vinge sendes i høring

25-06-2025

DSB ønsker at anlægge et nyt DSB-værksted i Vingeområdet og bemyndiges til at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter kapitel 6 a i jernbaneloven, eller regler fastsat i medfør af samme kapitel. Dette gælder i forbindelse med anlæg af nyt værksted i Vinge til fremtidens automatiske S-tog. Dette betyder i praksis, at Trafikstyrelsen, som er myndighed for Banedanmark, er miljøvurderingsmyndigheden for både værkstedsbygninger og skinner, samt køreledninger mm. Trafikstyrelsen er dermed myndighed for en kommende miljøkonsekvensrapport, mens DSB er projektejer, som forestår udarbejdelsen af rapporten.

Værkstedet skal etableres på et 33 ha stort areal vest for den planlagte nye bydel Vinge, sydøst for Frederikssund (lokalplanlægning er ikke igangsat for hele Vinge). Værkstedsområdet ligger øst for Frederikssundsvej. Frederikssundsvej planlægges udbygget til motorvej (planlægning er igangsat), og strækker sig fra erhvervsområdet ved Haldor Topsøe Park i nord til jernbanen i syd.

Værkstedsområdets bebyggelse koncentreres i områdets nordlige del med vejadgang fra Haldor Topsøe Park. Ankomstareal og forplads indrettes op til Haldor Topsøe Park med parkeringsareal til ca. 200 køretøjer, cykelparkering samt miljøgård, oplagsarealer og diverse øvrige manøvre- og arbejdsarealer. Værkstedsområdet er oversigteligt angivet med rød i nedenstående figur:

Forud for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport er Trafikstyrelsen anmodet om at give en udtalelse om afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold og omfang. En afgrænsning er en tidlig fastlæggelse af, hvad miljøkonsekvensvurderingen forventes at indeholde, og hvilket fokus den skal have. Dette afgrænsningsnotat er bygherres oplæg til myndighedens afgrænsningsudtalelse.

Trafikstyrelsen opfordrer alle interesserede til at komme med spørgsmål, bemærkninger eller forslag til indholdet af miljøkonsekvensrapporten. Bemærkninger, spørgsmål og forslag skal være modtaget senest 28. juli 2025. Bemærkningerne kan sendes til VVM@trafikstyrelsen.dk med cc. tmsj@trafikstyrelsen.dk og henvisning til sagsnummeret 2025-229304.

Trafikstyrelsen behandler de indkomne spørgsmål, bemærkninger og forslag. Herefter beslutter Trafikstyrelsen den endelige afgrænsning til den kommende miljøkonsekvensrapporten. DSB vil derefter udarbejde en miljøkonsekvensrapport, der indeholder de oplysninger, den endelige afgrænsning stiller krav om. Miljøkonsekvensrapporten bliver efterfølgende sendt i en offentlig høring og kan findes på styrelsens hjemmeside.