Journalnr. TS50802-00013

Etablering af ekstra arbejdsplads sydvest for Vordingborg Station

11-01-2019

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. oktober 2018 fra Banedanmark, om tilladelse til etablering af ekstra arbejdspladsareal sydvest for Vordingborg Station, som skal bruges til oplag af jord, skærver og byggemateriale.

Der skal således inddrages yderligere en matrikel, matrikel 8h Marienberg Hgd., Vordingborg Jorder, som ikke er behandlet i de tidligere VVM-undersøgelser i forbindelse med projektet. En del af matriklen er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, og ansøger har derfor lavet nærmere undersøgelser om påvirkning, afværgeforanstaltninger, og efterfølgende overvågning af området. Det pågældende areal ligger efter ansøgers oplysning meget hensigtsmæssigt i forhold til let adgang til banen. Endvidere vil man med placeringen undgå store mængder trafik med jord og skærver ned gennem Vordingborg by.

Inddragelse af arealet er efter ansøgers oplysning især begrundet i hensynet til arbejdsmiljø og krav om adskilte byggepladser for forskellige entreprenører. Mængden af aktiviteter i området omkring stationen øges ikke, men spredes ud på et større område. Selve aktiviteterne er således dækket af den tidligere VVM.

I den tidligere VVM henviser ansøger vedrørende aktiviteterne til Ringsted-Orehoved, hæfte 2 – Miljøredegørelse side 114 vedr. støj i anlægsfasen og side 117 vedr. påvirkning af natur i anlægsfasen – danske jernbaneanlæg, samt ”Støjgener i anlægsfasen Ringsted-Femern Banen, november 2014.”, side 50 (støjnotatet er vedlagt ansøgningen).

I forhold til støj, er der tale om byggepladsaktiviteter med tilkørsel og aflæsning af materialer, som under alle omstændigheder skulle have foregået i området omkring Vordingborg Station, men nu på udvidet arealplads. Anmeldelsen af projektændringen går således primært på, at der påvirkes en §3 eng. Naboen der påvirkes ekstra i forbindelse med projektændringen er en skole, og der vil være færre aktiviteter på den beboede side af banen, som ligger på den anden side af banen i forhold til det ansøgte areal. Som afværgeforanstaltninger for støj vil der bl.a. tilkøres og læsses i dagtimerne og undgås tomgangskørsel, og i forhold til evt. støv, vil der i tørre perioder vandes om nødvendigt. Med den ansøgte placering flyttes arbejdsarealet længere væk fra beboede områder.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal inden en eventuel tilladelse vurdere, om der skal laves yderligere miljøundersøgelser i forbindelse med projektet. Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000-områder. Det bedes samtidigt oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.