Den kommunale selvstyrehavn Esbjerg Havn har som bygherre ansøgt om uddybning af sejlrenden ved Esbjerg (Grådyb).
Formålet med uddybningen er militær mobilitet samt at sikre havnens mulighed for at være et knudepunkt for storskala havvind, og konkret skal uddybningen muliggøre, at havnen kan modtage større skibe.
Sejlrenden i Esbjerg er beliggende både inden for erhvervshavnens søområde, og på søterritoriet. Derfor er myndigheden for behandlingen af havnens ansøgning delt mellem Trafikstyrelsen og Kystdirektoratet.
Ansøger har bedt om, at der foretages en miljøkonsekvensvurdering af projektet. Ansøgningen kan ses på myndighedernes hjemmeside (link er indsat længere nede i mailen).
Som en del af processen har sagen været fremlagt i 1. offentlighedsfase i perioden 14. september – 12. oktober 2022.
Trafikstyrelsen og Kystdirektoratet igangsætter hermed den 2. offentlighedsfase med offentlig høring af den udarbejdede miljøkonsekvensrapport.
Høringsperioden er 8 uger fra den 6. juli 2023 til og med den 31. august 2023.
Miljøkonsekvensrapporten inkl. bilagsrapport, afgrænsningsnotat samt ansøgning, kan findes på vores hjemmesider:
https://www.trafikstyrelsen.dk/vvm-liste/2022/sep/uddybning-af-sejlrenden-ved-esbjerg-graadybet
og
https://kyst.dk/offentliggoerelser/soeterritoriet/2023/juli/2-offentlighedsfase-vedr-uddybning-af-sejlrenden-til-esbjerg-havn-graadyb-esbjerg-kommune/
Til orientering kan oplyses, at myndighederne finder, at den udarbejdede miljøkonsekvensrapport, indeholdende en Natura 2000 væsentlighedsvurdering, belyser projektets miljømæssige konsekvenser tilstrækkeligt til, at der på baggrund af rapporten kan træffes afgørelse om godkendelse af projektet. Det er i den forbindelse bl.a. vægtet, at projektet ikke vil medføre en negativ påvirkning af bevaringsstatus eller hindre opnåelse af gunstig bevaringsstatus for de arter og naturtyper, som er udpeget for Natura 2000-området.
Kystdirektoratet har endvidere udarbejdet et udkast til en § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven til bypass/backpass i forbindelse med projektet. Årsagen hertil er, at en tilladelse efter kystbeskyttelseslovens § 16 b (bypass/backpass) ikke erstatter en § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven, som er tilfældet ved en tilladelse efter kystbeskyttelseslovens § 16 a. Når en tilladelse efter anden lovgivning erstatter en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25, er der ikke krav om, at der skal et udkast med ud i forbindelse med 2. offentlighedsfase.
Eventuelle bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten skal være Kystdirektoratet i hænde senest den 31. august 2023. Bemærkningerne skal være skriftlige og skal sendes til:
kdi@kyst.dk med følgende tekst i emnefeltet: 22/19863: Esbjerg sejlrende eller Kystdirektoratet, Højbovej 1, 7620 Lemvig, Att. Lotte Beck Olsen, Mrk. 22/19863 Esbjerg sejlrende
De indkomne bemærkninger behandles efterfølgende i fællesskab mellem myndighederne og indgår i vores endelige stillingtagen til projektet.
Spørgsmål vedrørende projektet kan rettes til:
Trafikstyrelsen,
Tobias Marius Søgaard Jensen, tmsj@trafikstyrelsen.dk
(sommerferie i uge 28 og 29, samt uge 31).
I disse uger kan henvendelser sendes til info@trafikstyrelsen.dk
Kystdirektoratet,
Lotte Beck Olsen, lbo@kyst.dk (sommerferie fra den 18. juli - 13. august)
eller
Anne Villadsgaard avi@kyst.dk (sommerferie fra den 10. juli - 2. august).