Godkendelse af infrastruktur

Når der skal ibrugtages ny infrastruktur eller når der sker ændringer af den eksisterende infrastruktur, skal den nye eller ændrede infrastruktur som udgangspunkt godkendes.

Om godkendelsen

Jernbanens infrastruktur består bl.a. af spor, signalanlæg, broer, dæmninger og kørestrøm. Hver gang der sker en ændring i disse anlæg, skal ændringen godkendes af Trafikstyrelsen, hvis der er tale om en større og/eller signifikant ændring.

Er der tale om helt ny infrastruktur eller større ændring og/eller signifikant ændring på en eksisterende infrastruktur er det Trafikstyrelsen, der skal godkende dette i form af en ibrugtagningstilladelse.

Er der ikke tale om en signifikant ændring, er det infrastrukturforvalteren selv, der godkender anlæggelsen i henhold til forvalterens eget sikkerhedsledelsessystem.

Vurderingen af om en ændring er signifikant eller ej foretages af infrastrukturforvalteren ved en signifikansvurdering.

Ibrugtagningstilladelse og tilladelse til test af infrastruktur

Jernbaneinfrastruktur skal have en ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen for at måtte benyttes. Når ny infrastruktur anlægges eller eksisterende infrastruktur bygges om, vil der ofte være krav om en ny ibrugtagningstilladelse.

En ibrugtagningstilladelse for et delsystem i jernbaneinfrastrukturen er en godkendelse af delsystemets sikkerhedsmæssige egenskaber, og en godkendelse af at delsystemet overholder gældende relevant lovgivning, f.eks. TSI’er (tekniske specifikationer for interoperabilitet), hvis delsystemet er omfattet af disse.

Hvornår skal der ansøges om ibrugtagningstilladelse?

Ved følgende ændringer i delsystemer i jernbaneinfrastrukturen skal der søges om en ibrugtagningstilladelse:

  • Hvis ændringen vurderes at være en signifikant ændring i eksisterende jernbaneinfrastruktur, som kan have indflydelse på jernbanesikkerheden.
  • Hvis der er tale om et nyanlæg, som kan have indflydelse på jernbanesikkerheden (dvs. anlæg af ny infrastruktur, hvor der ikke er infrastruktur i forvejen.)
  • Hvis der er tale om en ændring, der vurderes at være en fornyelse eller opgradering omfattet af TSI-krav.

I bekendtgørelse om ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen (med senere ændringer), fastsættes procedurerne for ansøgning om ibrugtagningstilladelser i jernbaneinfrastrukturen. Denne vejledning giver en indføring i bekendtgørelsen: Vejledning om infrastrukturbekendtgørelsen

Såfremt en infrastrukturforvalter foretager ændringer i infrastruktur, der ikke er sikkerheds- eller TSI-relaterede, kræves ingen ibrugtagningstilladelse.

Hvordan ansøges der om ibrugtagningstilladelse?

Ved ansøgning om ibrugtagningstilladelse skal du udfylde ansøgningsskemaet, som du finder længere nede på denne side.

Skemaet skal sendes til Trafikstyrelsen til den mailadresse, som fremgår nedenfor. Send gerne ansøgningen i kopi til den aktuelle sagsbehandler i styrelsen, hvis der er udpeget en sådan.  

 

Ansøgning om tilladelse til test af infrastruktur

Ved ansøgning om tilladelse til test af infrastruktur på eksisterende strækninger skal du udfylde ansøgningsskemaet, som du finder lidt længere nede på denne side.

Skemaet skal sendes til nedenstående mailadresse.

Kontakt vedr. infrastruktur:

infra@trafikstyrelsen.dk

Relevant lovstof

Jernbaneoverkørsler

Der er flere steder i landet, hvor jernbanen krydser en vej eller sti og dermed er i samspil med anden trafik i en såkaldt overkørsel.

Trafikstyrelsen godkender etablering af og ændringer i både de banevendte og vejvendte sikkerhedsforanstaltninger i en jernbaneoverkørsel. De banevendte sikkerhedsforanstaltninger er bl.a. signaler til lokomotivføreren ved banesiden og de vejvendte sikkerhedsforanstaltninger er f.eks. advarselssignalanlæg og automatiske bomme.

Trafikstyrelsen har udarbejdet en vejledning til overkørselsbekendtgørelsen. I denne kan man læse mere om valg af vejvendte sikkerhedsforanstaltninger i overkørsler.

Godkendelse af de vejvendte sikkerhedsforanstaltninger

Kravene til og ansvaret for de vejvendte sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler fremgår af overkørselsbekendtgørelsen.

Hovedreglen i overkørselsbekendtgørelsen er, at jernbaneinfrastrukturforvalteren ved etablering af nye sikkerhedsforanstaltninger elle ændringer af eksisterende skal foretage en risikovurdering for at afgøre, om et halvbom-, helbom- eller advarselssignalanlæg er den bedst egnede sikring i den konkrete overkørsel.

Allerede eksisterende sikkerhedsforanstaltninger i overkørsler kan fortsat bestå i overensstemmelse med det grundlag, som de oprindeligt er etableret efter.

Trafikstyrelsen anbefaler, at man får godkendt sikkerhedsforanstaltningerne efter overkørselsbekendtgørelsen, inden man foretager en signifikansvurdering af projektet. Dette for at reducere projektrisici. I modsat fald kan vurderingen af projektets behov for ibrugtagningstilladelse komme til at ske på et forkert projektgrundlag, såfremt Trafikstyrelsen ikke kan godkende forslaget til sikkerhedsforanstaltninger.

Afklaring af behov for en ibrugtagningstilladelse, herunder en signifikansvurdering, følger reglerne i bekendtgørelse om ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen.

Bemærk, at signifikansvurderinger ikke længere skal sendes til Trafikstyrelsen.

Borgere kan stille spørgsmål og give forslag

Hvis man som borger har spørgsmål eller forslag vedrørende de vejvendte sikkerhedsforanstaltninger i en overkørsel sikret med blinklys, klokkesignal og evt. automatiske bomme, skal man først kontakte den jernbaneinfrastrukturforvalter der forvalter overkørslen.

Dette vil typisk være Banedanmark, da det er Banedanmark, der forvalter næsten alle sikrede overkørsler i Danmark, også dem på ”privatbanerne”. Hvis man ikke er tilfreds med det svar man får fra infrastrukturforvalteren kan man klage over svaret til Trafikstyrelsen.

Kontakt

Ved spørgsmål kan du sende en mail til nedenstående adresse:

infra@trafikstyrelsen.dk

Serviceydelser

Trafikstyrelsen tilbyder alle ansøgere en målrettet forhåndsdialog. Denne indsats skal bidrage til at minimere de risici og udfordringer, der ofte er forbundet med gennemførelsen af projekter på jernbaneområdet.

Målrettet forhåndsdialog

Med den målrettede forhåndsdialog kan Trafikstyrelsen hjælpe ansøger med at afdække, hvilke love, regler og evt. TSI-krav, som ansøgerens anlægsprojekt skal opfylde for at blive godkendt. Her kan forventninger til dokumentation afstemmes, evt. tvivlsspørgsmål om regler og procedurer afklares, og planer for aktiviteter i relation til Trafikstyrelsens godkendelser drøftes. Trafikstyrelsen tilbyder derudover en gennemgående vejledning i de enkelte godkendelsesområder.

Den tidlige kontakt og målrettede forhåndsdialog har til formål at sikre, at ansøger er bedst muligt klædt på til at gennemføre godkendelsesprocessen af jernbaneprojektet, samt at godkendelsesprocessen bliver så optimal for alle parter som muligt. En veltilrettelagt godkendelsesproces er samtidig med til at reducere ansøgers økonomiske risici og sikre, at projektet kan gennemføres til tiden.

Tilkendegivelser

De forskellige godkendelser er Trafikstyrelsens ”blå stempel” på, at et givent projekt opfylder alle de relevante krav til jernbanesikkerhed og interoperabilitet. Herudover kan Trafikstyrelsen give en tilkendegivelse – det vil sige en uformel vurdering af et eller flere forhold i relation til anlægsprojektet.

Formålet med en tilkendegivelse er, ligesom med forhåndsdialogen, at reducere projektejers projektrisici ved at sikre en forventningsafstemning, således at projektejer får en indikation på, at projektet bevæger sig i den rigtige retning.

Tilkendegivelser bruges oftest til at sikre:

  • at der ikke er mangler i den sikkerhedsdokumentation, som ansøger udarbejder i forbindelse med sit projekt (på infrastrukturområdet skal sikkerhedsdokumentationen være bedømt af en assessor – og assessors vurdering skal være vedlagt – før Trafikstyrelsen kan give en tilkendegivelse
  • om og i givet fald hvordan projektet er omfattet af TSI-krav

Vær opmærksom på, at en tilkendegivelse ikke er en retligt bindende afgørelse, men alene et positivt tilsagn fra Trafikstyrelsen om, at det forhold, der gives en tilkendegivelse om, indtil videre er håndteret tilfredsstillende. Da en tilkendegivelse ingen juridisk gyldighed har, kan den ikke påklages.

Ofte stillede spørgsmål

Spørgsmål om godkendelse af Infrastruktur og CSM-RA

Spørgsmål om godkendelse af TSI-krav

Senest opdateret 10-11-2023