Infrastrukturforvaltere har selv ansvaret for, at de overholder de nødvendige tekniske sikkerhedsregler, normer og vejledninger af betydning for jernbanesikkerheden.
Bekendtgørelse om infrastrukturforvalteres tekniske sikkerhedsregler på jernbanen
Bekendtgørelse nr. 814 af 3. juni 2022 om infrastrukturforvalteres tekniske sikkerhedsregler på jernbanen trådte i kraft den 1. juli 2022. Med bekendtgørelsen fastsættes funktionskrav og tværgående krav til infrastrukturforvalternes tekniske sikkerhedsregler, samt hvordan der ansøges om at overgå til selvstændigt at varetage de tekniske sikkerhedsregler. Ved at overgå til selvstændigt at varetage de tekniske sikkerhedsregler skal Trafikstyrelsen ikke længere godkende nye og ændrede tekniske sikkerhedsregler, samt afvigelser herfra.
Bekendtgørelsen ophører den 15. juni 2024, hvor alle infrastrukturforvaltere overgår til selvstændigt at varetage de tekniske sikkerhedsregler. Begrundelsen for dette skyldes en forventet ændring af jernbanelovens § 61 om godkendelse af sikkerhedsregler, i det EU-reguleringen foreskriver, at håndtering af sikkerhedsregler skal ske gennem sikkerhedsledelsessystemet uden myndighedsgodkendelse. Det er muligt at ansøge om frivilligt at overgå til selvstændigt at varetage de tekniske sikkerhedsregler inden den 15. juni 2024. Processen for dette ses nedenfor.
Med bekendtgørelsen vil Trafikstyrelsen også gøre det klart, at sikkerhedskravsspecificerende type-/systemspecifikke regler samt type-/systemspecifikke sikkerhedsregler knyttet til drift og vedligeholdelse opfattes som sikkerhedsregler, der skal leve op til funktionskravene i denne bekendtgørelse. Godkendelse af disse regler blev i 2012 overflyttet til godkendelse i regi af ibrugtagningstilladelser. Dette har dog ikke fungeret som tiltænkt, hvorfor Trafikstyrelsen nu fremhæver, at der også skal ske selvstændig godkendelse af denne form for tekniske sikkerhedsregler ved Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen planlægger en intensiv vejledningsindsats i efteråret 2022, hvor der bl.a. vil blive afholdt gå-hjem-møder med relevante temaer, tilbud om virksomhedsbesøg og en løbende udgivelse af skriftligt vejledningsmateriale. Trafikstyrelsen vil allerede nu gerne opfordre til, at virksomheder indsender spørgsmål/hyppige problemstillinger, der ønskes adresseret i vejledningsmaterialet.
Du kan finde den nye bekendtgørelse her:
Bekendtgørelse om infrastrukturforvalteres tekniske sikkerhedsregler på jernbanen
Spørgsmål om den nye bekendtgørelse kan indsendes til:
tek-sik@trafikstyrelsen.dk
Hvad er tekniske sikkerhedsregler?
Tekniske sikkerhedsregler er de virksomhedsregler, som har et jernbanesikkerhedsmæssigt indhold. Virksomhederne skal ikke underrette Trafikstyrelsen om ændringer i regler, som ikke kan have indflydelse på jernbanesikkerheden.
Tekniske sikkerhedsregler er f.eks.:
- Sporregler 1987
- Fritrumsprofiler
- BN1 afsnit i Banenormer (BN1-XXX-Y)
- Generiske vedligeholdelsesforskrifter, uanset dokumentform
- Ikke-typespecifikke installations- og afprøvningsforskrifter, uanset dokumentform
- Ikke-typespecifikke fejlretningsforskrifter, uanset dokumentform
- Sikkerhedskravsspecificerende type-/systemspecifikke regler
- Type-/systemspecifikke sikkerhedsregler knyttet til drift og vedligeholdelse
Godkendelse af tekniske sikkerhedsregler med betydning for jernbanesikkerheden sker efter Jernbanelovens § 61, stk. 1. I boksen nederst på siden, finder du en oversigt over godkendelsesproceduren for de tekniske sikkerhedsregler.
Hvornår skal sikkerhedsreglerne godkendes?
Følgende betragtes som en ændring, der skal godkendes af Trafikstyrelsen:
- Hvis der rettes i eksisterende tekniske sikkerhedsregler
- Hvis der tilføjes helt nye tekniske sikkerhedsregler
- Hvis eksisterende tekniske sikkerhedsregler ophæves
Trafikstyrelsen skal underrettes, hvis hele eller dele af en godkendt ændring alligevel ikke ønskes iværksat eller udskydes.