Trafikstyrelsen har besluttet at gennemføre et forsøg med, at I som flyvelæger bliver bemyndiget til i visse situationer at påføre class 1/2 RXO- og SSL-begrænsninger.
Det vil dreje sig om følgende tilfælde:
RXO
Hvis en klasse 1-ansøger, i henhold til;
(d) Refractive error and anisometropia
(3) An evaluation by an eye specialist should be undertaken 5-yearly if:
(i) the refractive error is between –3.0 and –6.0 dioptres or +3 and +5 dioptres; (ii) astigmatism or anisometropia is between 2.0 and 3.0 dioptres.
(4) An evaluation by an eye specialist should be undertaken 2-yearly if:
(i) the refractive error is greater than –6.0 dioptres or +5.0 dioptres; (ii) astigmatism or anisometropia exceeds 3.0 dioptres
skal have påført begrænsning om regelmæssig ”eye specialist” (i Danmark tolker vi det som øjenlæge) må I ved (3) og (4) påføre følgende
(3) RXO: 5-yearly oftalmotologist examination
(4) RXO: 2-yearly oftalmotologist examination
For både klasse 1-, og 2-ansøgere, såfremt det er klinisk indiceret, og henvisning/konsultation ikke er påkrævet, må flyvelægen ligeledes selv påsætte begrænsningen.
SSL
Ved stabile kroniske sygdomme, der kræver regelmæssige kontroller på sygehus eller egen læge, og som ikke kræver henvisning/konsultation, jf. forordningen, kan påføres;
SSL copy of all controls to AME according to letter of DD/MM/Year
Det betyder, at I er nødt til at skrive kort til ansøger om, hvilke undersøgelser og hvor ofte, der forventes svar på til AME. Det skal IKKE udformes, som et meget langt dokument, som dem I ser udsendt fra Trafikstyrelsen, da I som ikke-myndighed ikke er underlagt de samme forvaltningsmæssige krav som f.eks. Trafikstyrelsen. Men af hensyn til ansøger og jeres kollegaer, bør brevet naturligvis udformes, så det er klart og tydeligt, hvad det betyder.
Der skal ligeledes informeres om ansøgers ret til at påklage beslutningen til Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen vil snarest muligt lægge en skabelon op på hjemmesiden, som I kan benytte, hvis ønsket.
Det forudsættes naturligvis, at tilstanden uagtet stabilitet ikke er uforeneligt med flyvning i henhold til forordningen eller ud fra en flyvemedicinsk vurdering. Er I det mindste i tvivl bedes kontakte os i MA-telefontiden.
Af hensyn til, at vi kan føre tilsyn med, hvordan forsøgsperioden forløber (vi fastsætter ikke tidspunkt for udløb) skal I indsende alle sager som referral, hvilket I jo også har gjort hidtil, hvor Trafikstyrelsen har skulle påføre begrænsningen.
I bedes i feltet ”evaluation medical summary” markere med ”fit”, samt hvilken begrænsning der er påsat.
Såfremt forsøget forløber tilfredsstillende, vil det blive frigivet, at I selv kører disse sager uden indsendelse som referral, og Trafikstyrelsen vil overveje om ordningen kan udvides til også at omfatte andre begrænsninger.